Skribent: Annethe Åhrberg
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2008-05-02

Nya kostråd för gravida och ammande

Livsmedelsverket har uppdaterat kostråden för gravida och ammande och de väntas gå i tryck efter sommaren.
 
Nya kostråd för gravida och ammande
Expertgruppen som förnyat kostråden har kompetens inom nutrition, toxikologi och mikrobiologi.
 
- Bra matvanor är särskilt viktigt när man är gravid eller ammar, eftersom behovet av de flesta näringsämnen är större än annars. Vi har också upplevt ett stort intresse från dessa grupper om hur man äter hälsosamt, säger Lena Björck, nutritionist på Livsmedelsverket till tidskriften Vår föda.
 
Här följer kostråden i korthet:
 
Endast gravida
  • Gå inte upp i vikt för mycket. Stor viktuppgång ökar risken för komplikationer.
     
  • Kvinnor som utesluter vissa livsmedel bör rådgöra med sin barnmorska en del kan behöva tillskott med vitamin D, fiskolja, järn eller folsyra.
     
  • Avstå från alkohol.
  • Drick högst 3 koppar kaffe eller 6 koppar te per dag.
  • Undvik lever och leverrätter.
     
    Endast ammande
  • Försök att gå ner till ursprungsvikten inom ett år.
     
  • Alkohol har inga positiva effekter på amningen, men det finns heller inga medicinska skäl att avstå helt från alkohol under amning. 1-2 glas vin eller motsvarande 1-2 gånger per vecka innebär ingen hälsofara för barnet.
     
  • När du kan tänkas bli gravid igen rekommenderas 400 mikrogram folsyratillskott per dag, för att minska risken för ryggmärgsbråck hos fostret.
     
    Gravida och ammande
  • Ät regelbundet frukost, lunch och middag.
  • Ät mycket frukt och grönt.
  • Ät fisk 2-3 gånger i veckan.
     
  • Fisk och skaldjur är viktiga källor till vitamin D, jod, selen och omega 3-fett. Välj olika sorters fisk. (En miljöanpassad lista med fiskar som är bra ur hälsosynpunkt kommer presenteras med råden.)
     
  • Välj D-vitaminberikad mjölk och matfett.
  • Välj nyckelhålsmärkta livsmedel.
  • Begränsa intaget av läsk, bakverk, glass och snacks.
  • Var försiktig med hälsokostprodukter.
     
     
    Källa: Vår föda, Livsmedelsverket
  •  
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    2012-01-27 04:20:21 - ALwYrvAOnJHKL
    LDQdgAobTqWyjjmENo
    So that's the case? Quite a reveltaion that is.
     
    2011-07-10 20:29:13 - BzDqwEKlJtagP
    rucXRbbkDA
    I really wish there were more artiecls like this on the web.
     
    2011-07-10 00:37:56 - zBPSRTvlGToWuv
    yqrdODgSLyvIZjQNP
    All of my questnios settled—thanks!
     
    2011-07-09 20:44:47 - PhVSqfdufW
    DOAFVHKZOFeBeAQ
    I had no idea how to aparpoch this before—now I’m locked and loaded.
     
    2008-06-21 11:09:04 - Rigor Rättrådig
    Hm, transfettsälskande råd...
    Var denna fixering vid att man skall äta konstgjorda lättprodukter som bevisat inte är bra för kroppen, åtminstonde inte för de som ej är gravida...Så jag tror att det gäller för havande kvinnor också. ....Välj gärna gamaldags mjölk som INTE är homogeniserad, dvs den har inte så små fettkulor att de kan passera rakt ut i blodomloppet "osmälta", och vidare ut i barnet som ammar. ÄT RIKTIG MAT,DET ÄR VI SKAPADE FÖR, det tar ca 75 generationer eller 1500 år att vänja om generna för något nytt som inte passar oss riktigt.
     
    2008-05-09 08:54:24 - Linda C
    Tack
    Vilken bra sammanställning - precis vad jag behövde.
     
    2008-05-06 20:47:16 - Nicke nyfiken
    Fisk
    I fisk finns det ju bra fetter. Om man undrar var fettet är får man väl även undra var proteinet är för det står ju inte heller. 30-35 E% fett är precis lagom, antagligen även för gravida och ammande.
     
    2008-05-06 19:10:56 - doktorn
    var är fettet
    en kost utan fett är livsfarlig, ssk för fostret. Att endast äta och dricka mjölk och matfett berikat med D-vitamin betyder fettreducerad mjölk och MARGARIN-späckat med farligt omega-6. Stackars gravid kvinna och ännu mera synd om fostret om man följer dessa råd.
     
    Kommentera denna artikel