Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2009-06-16

Maten som håller dig frisk

Numera vet vi att mat och hälsa är starkt förknippade med varandra. I boken "Maten som botar" får vi reda på vilken mat som hjälper oss att hålla oss friska och minska risken för sjukdomar.
 
Maten som håller dig frisk
Per-Ove Lind är läkaren med stort intresse för mat och hälsa. Han föreläser och har skrivit ett antal böcker om sambandet mellan mat och hälsa.
 
I sin senaste bok "Maten som botar - minska risken för sjukdomar och håll dig frisk" beskriver han ingående olika livsmedel och dess goda egenskaper. Boken är lättläst och fungerar bra som ett uppslagsverk.
 
28 livsmedel som håller dig frisk
 
  • Apelsin
    Innehåller antioxidanter och C-vitamin som minskar risken för hjärtsjukdomar och cancer. Ät en om dagen.
     
  • Avokado
    Innehåller enkelomättat fett, antioxidanter och E-vitamin. Avokado minskar risken för dåliga blodfetter, är bra för hjärtat, minskar risken för prostatacancer och är bra för synen. Ät några gånger i veckan.
     
  • Blåbär
    Innehåller gott om antocyaniner, en sorts antioxidanter. Är bra för cancer, demens, synen, diabetes, hjärtat och magsår. Ät varje dag, till exempel på frukostflingorna.
     
  • Broccoli
    Innehåller svavelhaltiga ämnen, glukosinolater, som anses minska risken för cancer, särskilt lungcancer. Ät ett par gånger i veckan.
     
  • Bönor
    Innehåller järn och kostfibrer. Är bra för blodbrist, förstoppning, cancer i tjocktarmen. Ät en gång i veckan.
     
  • Granatäpple
    Innehåller starka antioxidanter, särskilt flavonoider. Minskar risken för åderförkalkning och prostatacancer. Ät 2-3 gånger per vecka.
     
  • Grönkål
    Innehåller C-vitamin, kalium och järn. Minskar risken för cancer. ät 2-3 gånger per vecka.
     
  • Havre
    Innehåller betaglukaner och kostfibrer. Sänker blodfett och är bra för tarmfunktionen. Ät varje dag.
     
  • Kakao
    Innehåller flavonoider, särskilt flavanol. Är bra för hjärtat. Drick en kopp kakao per dag.
     
  • Kronärtskocka
    Innehåller cynarin, canaropikrin och flavonoider. Är bra för magkatarr och sänker blodfetterna, ät 1-2 gånger per vecka.
     
  • Lax
    Innehåller omega 3 och den kraftiga antioxidanten astaxantin. Är bra för hjärtat. Ät lax och andra feta fiskar 3-4 gånger per vecka.
     
  • Linfrö
    Innehåller alfalinolensyra, omega 3, växtslem, lignan, ett växtöstrogen. Bra mot förstoppning och blodfetter. Ät varje dag.
     
  • Makrill
    Innehåller omega 3 och D-vitamin. Bra för kalcium och motverkar osteoporos (benskörhet). Ät 3-4 gånger i veckan.
     
  • Olivolja
    Innehåller enkelomättat fett och skvalen. Är bra för hjärtat och minskar risken för cancer. Ät varje dag.
     
  • Pepparmynta
    Innehåller den flyktiga oljan mentol. Bra för magbesvär, förkylning, hosta och muskelvärk. Drick mintte vid behov eller använd mintsalva.
     
  • Rapsolja
    Innehåller omega 3 och omega 6. Bra för hjärtat. Ät varje dag.
     
  • Råg
    Innehåller arabinoxylan, lignan (växtöstrogen). Bra för blodfetter, minskar risken för cancer, särskilt i tjocktarmen. Ät varje dag.
     
  • Räkor
    Innehåller antioxidanter, omega 3 och selen. Bra för hjärtat, liksom sill och lax. Ät 1-2 gånger i veckan.
     
  • Rödbeta
    Innehåller betanin. Sänker högt blodtryck. Ät 1-2 gånger i veckan.
     
  • Soja
    Innehåller växtöstrogen, isoflavonoider, sojaprotein. Minskar klimakteriebesvär och är bra mot cancer och blodfetter. Ät 2-3 gånger i veckan.
     
  • Svamp
    Innehåller lentinan. Bra mot cancer. Ät 1-2 gånger i veckan.
     
  • Te
    Innehåller flavonoider. Bra för hjärtat. Drick varje dag.
     
  • Tomat
    Innehåller lykopen, en karotenoid. Bra för hjärtat. Minskar risken för prostatacancer och reglerar blodtrycket. Ät en om dagen.
     
  • Valnötter
    Innehåller omega 3, omega 6, antioxidanter som E-vitamin och flavonoider. Bra för blodfetter och hjärtat. Ät några stycken varje dag.
     
  • Vin, vindruvor
    Innehåller starka antioxidanterna resveratrol och procyanidin. Bra för hjärnan och hjärtat. Ät blå vindruvor flera gånger i veckan, drick ett glas rött vin till middagen.
     
  • Vitkål
    Innehåller svavelhaltiga ämnen, liksom broccoli och grönkål. Minskar risken för cancer. Ät 2-3 gånger i veckan, gärna som råkostsallad.
     
  • Vitlök
    Innehåller allicin och andra svavelhaltiga ämnen, flavonoider och saponiner. Bra för hjärtat och blodfetter. Minskar risken för cancer. Ät 2-3 gånger i veckan.
     
  • Äpple
    Innehåller flavonoider, pektin. Bra för hjärtat, blodsocker, blodfetter samt minskar risken för cancer. Ät ett om dagen.
     
     
     
     
     
  •  
    Fakta:
     
    Köp boken
    Bokus>>
     
    Adlibris>>
     
     
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    2012-01-29 07:16:00 - WRVzdLpAcUsgFoTB
    qIBYuUzPCovlEwElI
    Deep thinking - adds a new dmniesoin to it all.
     
    2012-01-29 06:17:16 - juiTnheMEHF
    PDJMeEgRJcaOKDZmCYD
    Hey, that post leveas me feeling foolish. Kudos to you!
     
    2012-01-27 18:34:41 - COIHMoSOPsv
    haTBHrJNspWF
    Inte roilgt när man känner sig ur gängorna. Hoppas det känns bättre snart och att energin återvänder.Kram
     
    2012-01-27 10:37:36 - JNRezlLt
    ROqQXrYhvmDGIrEnzi
    Kudos to you! I hadn't tohguht of that!
     
    2012-01-26 13:03:02 - yInLlaFqNGOC
    sMrGlCKDnrbbXKCdymS
    Woot, I will ceratinly put this to good use!
     
    2009-09-02 12:42:55 - benkt@privat.t3.se
    mat
    ok
     
    Kommentera denna artikel