Skribent: Maj Östberg Rundquist
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2010-09-14

Minska på sockret och få bättre hälsa

Genom att minska på sockret och göra bättre val i butiken kan du få bättre hälsa och minska risken för folksjukdomar. Här får du sockerdetektivens bästa tips.
 
Minska på sockret och få bättre hälsa
Socker och sockerhaltig mat är ett stort hot mot folkhälsan. Många äter och dricker alldeles för mycket socker, ibland utan att ens vara medvetna om det.
 
Genom att lusläsa på förpackningen innan köp kan du bli mer medveten och öka din sockerkunskap.
 
I genomsnitt äter vi ungefär 45 kg raffinerat vitt socker per person och år. Motsvarande siffra för det socker vi dricker i form av saft och läsk är drygt 90 liter per person och år.
 
Socker ger tomma kalorier med biverkningar
Den höga sockerkonsumtionen är farlig och kan leda till övervikt, blodfettförändringar, dålig tandhälsa, insulinresistens och diabetes typ 2, sockerberoende och sötsug. För barn tillkommer andra konsekvenser. De kan få svårt att sitta stilla och svårt att koncentrera sig, med minskade förutsättningar för inlärning som följd.
 
Det vita raffinerade sockret är en kemisk produkt där vitaminer, mineraler, spårämnen, antioxidanter, fibrer och vatten som finns naturligt i sockerbetan och sockerröret har tagits bort. Raffinerat socker innehåller inga näringsämnen utan består av så kallade tomma kalorier som ger energi men ingen näring.
 
För att kroppen ska bryta ner socker krävs bl a B-vitamin, som tas från blodet och hjärnan, kalcium, magnesium och andra mineraler som tas från skelettet och järn som tas från tarmen.
 
En hög sockerkonsumtion under lång tid kan medföra att vi blir undernärda, eller i alla fall felnärda eftersom kroppen dräneras på viktiga näringsämnen.
 
Mycket av den ohälsa vi drabbas av har sin grund i att vi äter och dricker för mycket vitt raffinerat socker och andra snabba raffinerade kolhydrater, som till exempel vitt mjöl, stärkelse och andra snabba sockerarter.
 
”Den västerländska sjukan”, eller det metabola syndromet, drabbar allt fler, och allt yngre drabbas. De sjukdomar som räknas till det metabola syndromet är högt blodtryck, diabetes typ 2, övervikt och förhöjda blodsockervärden. Candida – kliande svampinfektioner – göds också av socker.
 
Är sötningsmedel bättre?
Om vi nu ska undvika socker – är det då bättre att äta produkter som innehåller artificiellasötningsmedel i stället?
 
Vissa hävdar att dessa inte påverkar blodsockret, andra hävdar att när vi känner söt smak kan inte vår kropp avgöra om det är socker som är på väg ner i magsäcken eller om det är sötningsmedel, utan kroppen förbereder sig med insulinutsöndring.
 
Den som är sockerkänslig kan underhålla sitt sötsug med sötningsmedel och mättnadssignalerna kan bli förvirrade så att man äter mer.
 
Var vaksam när du läser igenom innehållsdeklarationen och hittar aspartam, cyklamat, sackarin, acesulfam K, sukralos, som alla är exempel på artificiella sötningsmedel.
 
När sötningsmedel slutar på –socker (druvsocker, fruktsocker, farinsocker, invertsocker) eller –sirap (glukossirap, majssirap, high fructose corn syrup) är det lätt att förstå att det handlar om socker.
 
Det finns också s k sockeralkoholer som smakar sött och de slutar på –ol (sorbitol, mannitol, laktitol, xylitol).
 
Bli en sockerdetektiv
Börja med att ta en titt på den mat du har hemma i kylskåp och skafferi. Gå igenom de matvaror som du äter varje dag – till exempel frukostflingor, müsli, mjölkprodukter i form av fil och yoghurt och bröd. Titta noga igenom innehållsförteckningen och se vad de olika matvarorna är tillverkade av.
 
Ställ dig själv några frågor:
• Finns det socker i produkten?
• Står det socker i innehållsförteckningen eller något annat som verkar sött?
• Behöver du produkten eller kan du välja en mindre sötad eller helt osötad version?
• Finns det någon motsvarande produkt som inte innehåller socker som du kan byta till?
• Är du beredd att byta ut matvaran?
• Från och med när ska du i så fall byta ut den?
 
Alla tjänar hälsomässigt på att öka sin medvetenhet om att det finns socker där man minst anar det och att välja bort sötade matvaror.
 
Bröd till exempel kan innehålla mycket dolt socker. För att hitta bröd utan onödigt socker gör du så här:
 
Leta reda på kolhydrater i tabellen över näringsvärden. Under den raden finns ofta en rad som redovisar hur mycket socker produkten innehåller. Texten varav sockerarter bör ha ett värde på mindre än 5 för att brödet ska vara utan tillsatt socker.
 
Vanligt knäckebröd har 1-1,5 gram sockerarter per 100 gram bröd, medan mjukt bröd kan variera från 1-15 gram. Att bröd är brunt till färgen har mindre betydelse.
 
Ett annat knep är att räkna antalet ingredienser. Fem är fullt tillräckligt för att baka ett bra bröd. Mjöl (fullkorn, gärna av flera olika sorter), vatten, jäst och lite salt är vad som behövs. Innehåller brödet fler ingredienser finns förmodligen många onödiga ingredienser och tillsatser.
 
Samma knep kan också användas när det gäller att välja frukostprodukter i form av flingor och müsli. Välj den frukostflinga som har max 5 gram sockerarter per 100 gram och få ingredienser.
 
 
Artikeln är skriven av Maj Östberg Rundquist, författare till boken Sockerdetektiven utgiven på ICA Bokförlag.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
2016-02-12 10:08:29 - Allahu akbar
Råttor
Alla gillar råttor dom e så fina
 
2016-02-12 10:06:28 - äckliga råttor
Råttor
Råttor e så fina
 
2010-09-15 10:57:40 - Johan
Socker!
Sedan över 1 år tebax så har jag dragit ned på sockret - markant! Och jag mår mycket, mycket bättre. Försöker vara medveten om halten socker i olika produkter jag inhandlar. Sockersuget är borta o även suget efter alkohol en fre el lör kväll : ) Ekonomin har oxå blivit bättre och jag unnar mig bättre matprodukter. Bara positivit med att dra ned på sockret
 
Kommentera denna artikel