Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2012-06-02

LCHQ - Lågkolhydratkost på Fredrik Pauluns vis

Dom flesta har provat eller känner någon som provat att dra ner på kolhydrater för att komma i bättre form eller gå ner i vikt. Det började med GI och fortsatte med low carb för att sedan gå vidare till low carb high fat, LCHF. Fredrik Paulun lanserar i sin senaste bok begreppet LCHQ, lågkolhydratkost med fokus på hög kvalitet.
 
LCHQ är en förkortning för Low Carb High Quality. Dieten går ut på att äta mer protein och fett av bra kvalitet samt en del noga utvalda kolhydrater.
 
Dieten är inte tänkt som en viktminskningskur utan som en livsstil där även motion ingår som en viktig pusselbit. Energiprocenten fördelas så att protein och fett ger 35-40 procent vardera och kolhydrater med lågt GI ger 20-30 procent.
 
LCHQs fördelar är att kosten ger ett jämnare blodsocker, bättre humör, mer energi och minskar risken för våra vanligaste folksjukdomar.
 
Riktig mat
LCHQ utgår ifrån att maten baseras på råvaror och inte halvfabrikat som till exempel pulversåser eller frysta hamburgare.
 
För att kunna laga mat från grunden underlättar det att ha ett bra basförråd hemma. Grönsaker, kryddor, fryst fisk, skaldjur eller viltkött är bra att alltid ha hemma.
 
Det är är LCHQ-maten:
 
Protein:
  • Fisk och skaldjur
  • Fågel och ägg
  • Magert kött från vilt eller gräsätande djur
  • Mejeriprodukter som kesella, yoghurt, ost och keso
  • Linser, ärter och bönor
     
    Fett
  • Oliv- och rapsolja
  • Kokosfett
  • Mjölk, grädde och andra mejerifetter
  • Nötter, avokado, oliver
     
    Kolhydrater
  • Grönsaker, rotfrukter
  • Nötter och frön
  • Frukt och bär i måttliga mängder
  • Små mängder ris, quinoa och bulgur
  • Linser, ärter och bönor
     
  •  
    Fakta:
     
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    Inga kommentarer har skrivits än
    Kommentera denna artikel