Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2013-08-06

5:2 dietens kokbok

5:2-dieten är väldigt populär och nu har en kokbok med recept och tips på menyer för fastedagarna landat i bokhandeln - 5:2 kokboken.
 
5:2 dietens kokbok
5:2 dieten går ut på att man fastar två dagar i veckan och äter hälsosamt resterande dagar.
 
Dieten hyllas av både forskare och läkare vilket snabbt har gjort den till en populär metod för att minska risken för våra vanliga folksjukdomar och gå ner i vikt. Det sägs också att den kan ge oss ett längre liv.
 
Fastedagar
Två dagar i veckan ska vara fastedagar och det betyder inte att man bara dricker utan man får äta mat som innehåller max 500 kcal för kvinnor och max 600 kcal för män. Man bestämmer själv vilka dagar man vill fasta, men det ska inte vara två dagar efter varandra.
 
Kaloriintaget är väldigt lågt på fastedagarna så det gäller att ha bra fantasi och koll på vad olika livsmedel ger för energi i form av kalorier, kcal.
 
5:2 kokboken
I den nya kokboken, skriven av en engelsk nutritionist Angela Dowden, finns menyförslag, recept och kaloritabell.
 
Boken beskriver också hur fastedagarna kan hjälpa oss att minska risken för sjukdomar som diabetes, hjärtsjukdomar, demens och cancer.
 
Bra mat som mättar till få kalorier är grönsaker. Ät 4-5 portioner grönsaker under fastedagarna. Lägg till någon frukt eller bär och välj magert protein som räkor, tofu, fisk, ägg, kycklingbröst eller kalkonkött. Mager yoghurt eller fil passar bra till frukost eller dressing och lite råris, bulgur eller quinoa till lunch.
 
Exempel på måltider för fastedagarna
Frukost:
1 blåbärsmuffins med vetekli, 142 kcal
1,25 dl lättmjölk med 30 g branflakes och 80 g blåbär, 180 kcal
smoothie på 1 dl lättmjölk och 2 frukter eller bär, ca 90 kcal
 
Lunch:
1 rågad matsked tzatsiki med 100 gram strimlad paprika och gurka, 60 kcal
omelett på 5 ägg med svamp, 270 kcal
gröt på 50 gram havregryn och 2 dl minimjölk och 80 gram bär, 269 kcal
 
Middag:
Soppa, ca 120 kcal
1 burk, 95 gram, urbenade sardeller i tomatsås på en bädd av grönsallat och 100 gram körsbärstomater, 183 kcal
1 skiva rostat fullkornsbröd med 1 tsk magert smörgåspålägg och en skål med 80 gram bär, 147 kcal
 
 
 
 
 
Fakta:
 
Fler recept till 5:2 dieten
Sök bland våra recept:
 
Recept på max 300 kcal>>
 
Frukost max 200 kcal>>
 
Lunch eller middag max 250 kcal>>
 
Undvik fastedagar om du:
lider av ätstörningar
är gravid eller ammar
elitidrottar
har diabetes
har IBS
 
Rådgör med din läkare om du har någon annan sjukdom innan du börjar
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel