Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2016-07-18

Sparris är både nyttig och kalorisnål

Sparris innehåller mängder med nyttiga vitaminer. Du får bland annat i dig folsyra, K-vitamin, C- och E-vitamin. Bland hälsofördelarna kan nämnas bättre hjärt- och kärlhälsa, mindre baksmälla, detoxeffekt och en hälsosam tarmflora.
 
Sparris är både nyttig och kalorisnål
Det finns olika sorters sparris, vit, grön och lila. Lila sparris är fortfarande väldigt ovanlig i Sverige.
 
Den vita är lite mer besk och behöver både skalas och kokas innan den kan ätas. Den gröna odlas ovan jord och kan ätas rå, även om de flesta föredrar den kokt, stekt, grillad, wokad eller ugnsbakad.
 
Asparagin och andra nyttigheter
Sparris innehåller gott om folsyra som är viktigt för gravida. Folsyra är även läkande för blodkärlen och har i forskning visat sig kunna minska risken för cancer i bukspottkörteln med 75 procent.
 
Utöver folsyra innehåller sparris gott om K-vitamin, E-vitamin, C- och A-vitamin. Sparris innehåller även mineralerna zink, kalium och gott om fibrer.
 
Asparagin är en aminosyra som återfinns i sparris. Asparagin stimulerar njurarna vilket gör att sparris är urindrivande och har en renande detoxeffekt på kroppen.
 
Det har också visat sig att sparris kan mildra baksmälla. Det upptäckte några forskare i Sydkorea när de gav extrakt från sparris till personer med baksmälla.
 
Fibrer och glutation
Sparris, precis som avokado och valnötter, innehåller aminosyran glutation. Enligt forskare så anses glutation vara den antioxidant som skyddar våra celler och DNA från att förstöras och åldras. Man tror även att glutation kan skydda mot hjärtsjukdomar, för tidigt åldrande, autoimmuna sjukdomar och skador från läkemedel.
 
Sparris innehåller också gott om fibrer av sorten inulin. Inulin tillför kroppen sunda bakterier som hjälper till att upprätthålla en sund tarmflora. Genom att det finns gott om sunda bakterier i mage och tarm så ökar vårt immunförsvar och vi håller oss lättare friska.
 
Sparris har även en bakteriedödande effekt och kan vara milt laxerande.
 
Puriner
Personer som lider av njursten eller gikt bör undvika sparris eftersom den innehåller puriner. Puriner finns även i proteinrik mat och när puriner bryts ner i kroppen bildas urinsyra. Om koncentrationen av urinsyra blir för hög bildas det kristaller i lederna eller urinvägarna, vilket kan ge ledvärk eller njurstenar.
 
Förvaring och tillagning
Se till att välja fasta och spänstiga sparris-stjälkar i affären, om topparna slokar är det inget att handla. Sparris kan förvaras i kylen cirka 1-3 dagar efter inköpet. Svep in ändarna med ett fuktigt papper för bästa hållbarhet. Placera gärna sparrisen i ett glas med vatten cirka en timme innan tillagning.
 
För att behålla bästa möjliga näring bör du woka eller ångkoka sparrisen om du inte väljer att äta den gröna rå.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel