Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2016-03-12

Pistagenöt - nyttigt snacks för hälsan

Pistagenötter innehåller gott om nyttigheter för såväl hud, hjärta och vikt. Ät dom som snacks eller mellanmål. Här är några anledningar till att äta pistagenötter.
 
Pistagenöt - nyttigt snacks för hälsan
Pistagenötter är en stenfrukt och det är den grönfärgade kärnan eller fröet som vi äter och som kallas pistagenöt.
 
Pistagenötter kommer ursprungligen från Asien och Iran, men odlas numera även i USA.
 
Dom innehåller gott om mineraler som kalcium, magnesium, koppar, mangan och kalium. Pistagenötter innehåller också vitaminer som B1, B3, B6 och E-vitamin samt fettsyran omega 9.
 
Sju anledningar att äta pistagenötter för din hälsa:
 
Vikten:
Pistagenötter innehåller gott om protein, fett och fibrer vilket gör att de ger bra mättnad. Ät dom som mellanmål eller snacks.
 
En studie vid University of California jämförde överviktiga som åt 45 gram pistagenötter eller 60 gram salta kex till mellanmål och fann att gruppen som åt pistagenötter minskade mer i vikt och fick bättre triglyceridvärde än de som åt salta kex till mellanmål. Studien pågick i tre månader.
 
Andra studier har visat att en diet som innehåller nötter gör det lättare att hålla vikten och/eller gå ner i vikt.
 
Friska ögon:
Pistagenötter innehåller två karotenoider som annars är ovanligt i nötter lutein och zeaxantin. Dessa karotenoider fungerar som antioxidanter som bland annat skyddar ögonen från makuladegeneration, en vanlig ögonsjuksom som orsakar synskador.
 
Hjärtat:
Pistagenötter har i studier visat sig kunna minska det dåliga kolesterolet och öka det goda kolesterolet på bara några veckors tid. Innehållet av antioxidanter kan skydda blodkärlen och mot inflammation och minska risken för hjärtsjukdom.
 
Skydd mot diabetes:
Pistagenötter kan minska risken för diabetes typ 2 och hjälper till att stabilisera glukostoleransen.
 
Friskt blod, nervsystem och muskelvävnad:
Pistagenötter innehåller gott om vitamin B6 som är nödvändigt för att transportera syre via blodet och vidare till cellerna. B6 bidrar även till att lugna nervimpulserna i nervsystemet genom att bilda myelin och bidra till bildningen av serotonin, melatonin, epinefrin och GABA. Dessutom bidrar B-vitaminer till en frisk muskelvävnad.
 
Immunförsvaret:
Pistagenötters innehåll av bland annat B6 kan hjälpa kroppens immunförsvar att bekämpa infektioner och upprätthålla produktionen och balansen av röda och vita blodkroppar.
 
Huden:
Pistagenötter innehåller fettlösliga antioxidanter i form av vitamin E som är nödvändig för att huden ska bevara cellmembranen friska. Det ger skydd mot UV skador och för tidigt åldrande.
 
 
Fakta:
Läs mer om pistagenötter:
Pistagenötter sänker kolesterolet>>
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
2016-11-20 14:11:03 - Olov
Sund.nu pistagenötter
Tack för info vi äter alltid pistage nätter som snacks ... och även antar nötter som mandel och den som är lik en brain ni vet o även gojibär små röda torkade .... en fin kombination o framför allt hälsan o färsk ginger ett tips till er koka som tee i tunna skivor....Mvh olov
 
Kommentera denna artikel