Skribent: Tina Fallgren
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2011-06-21

Stephanie Magnusson: Vi har slutat lyssna på våra kroppar

Stephanie Magnusson flyttade till London och utbildade sig till personlig tränare. Hennes första jobb var för Jonathan Goodair, Madonnas personliga tränare när hon bodde i London. Idag är hon fullbokad som frilansande personlig tränare men har målet att någon dag flytta hem till Sverige.
 
Stephanie Magnusson: Vi har slutat lyssna på våra kroppar
Stephanie Magnusson hade alltid sett sig själv bo i London och när hon var trött på ströjobb på Seven eleven packade hon väskan och flyttade till sin faster i storstaden.
 
Tre månader i London blev sex år. De två första arbetade hon i en klädbutik och tillbringade flera timmar på ett gym därmånga personliga tränare arbetad med sina klienter, något som gjorde Stephanie nyfiken på ett yrke hon själv hade bestämt sig för att absolut inte utbilda sig till.
 
- Jag spanade in alla tränare och sättet de arbetade på och ställde många frågor. Efter ett tag kände jag att det jobbet skulle passa mig perfekt, säger hon.
 
En kompis hon arbetade med i klädbutiken brukade träna på ett gym som tillhör den exklusiva klubben Home house, där det förutom medlemsavgift krävs ett godkännande för att bli medlem. Kompisen hade hört att de sökte en ny personlig tränare till klubbens gym, vilket passade Stephanie perfekt.
 
Så hon kontaktade Jonathan Goodair, ansvarig för gymmets personliga tränare och Madonnas tidigare tränare när hon bodde i London. Stephanie fick jobbet direkt och började jobba direkt efter en intensivutbildning på tre månader.
 
- Träning var det enda jag har tyckte var roligt under uppväxten men det är inte ett jobb jag alltid har velat ha, det har växt fram, säger hon.
 
Sedan tre och ett halvt år arbetar Stephanie idag som frilansande personlig tränare och har sina dagar fullbokade med olika klienter. Några från gymmet på klubben Home house, andra har hon skaffat sig senare och mycket av det hon kan har hon lärt sig från åren med Jonathan Goodair som mentor.
 
- Han lärde mig industrin mer än något annat, hur man ska hjälpa och hålla kontakten med klienter och hur viktigt just det är i vårt arbete. Han har även lärt mig att det är viktigt att hitta sin egen stil och tillvägagångssätt med träningen och hur man jobbar med sina klienter, berättar hon.
 
Viktigt med helheten
De två vanligaste anledningarna till att människor kommer till henne är för att de har ont eller för att de vill gå ner i vikt.
 
- Yrket handlar om att se helheten hos varje människa, att titta på varje persons fysiska bakgrund. För vi har alla en ryggsäck med skador, erfarenheter eller något annat och hela vår fysiska historia påverkar oss, förklarar hon.
 
Att hela tiden utvecklas är ett av Stephanies mål och yrkesmässigt gör hon det genom att läsa nya kurser. Den senaste hette ”Check” där man lär sig att se problemet och hitta lösningen hos en klient genom några enkla tester, som att man ska kunna upptäcka en skada i hälen genom att studera klientens ögon.
 
- Jag skulle vilja bli bättre på att direkt kunna se på en klient vart problemet ligger för att snabbt kunna hitta en lösning. Jag kan det ibland men inte alltid, säger Stephanie.
 
Individuellt anpassad träning
Stephanies träningsfilosofi bygger på att vi alla är unika och därför behöver anpassa vår träning efter vår livsstil, fysik mål och våra behov.
 
Vid första mötet får klienten alltid svara på en rad frågor, förutom de vanliga om eventuella hjärtbesvär och sjukdomar ställs även frågor om sömn, stress och personens fysiska historia.
 
- Det är viktigt att få en helhetsbild. Om man har haft en skada i hälen kan det vara anledningen till att man har ont i axeln några år senare, Två personer med samma symptom behöver inte per automatik behöva samma typ av träning för att bli bra, förklarar hon.
 
Många klienter som kommer till henne är väldigt stressade, vilket är en viktig faktor att ta hänsyn till när hon när hon lägger upp en träningsplan.
 
- Om en klient kommer till mig och redan ligger på max i sin stressnivå kanske det inte är hård boxningsträning den personen behöver utan lugnande stretchövningar, säger hon.
 
Medveten kroppshållning
Ett annat vanligt problem är stillasittande jobb med många timmar framför datorn. Stephanie berättar att en sådan sittställning blir ansträngande för kroppen eftersom huvudet är väldigt tungt. En lätt framåtlutad sittställning varje dag leder därför ofta till värk i nacke, axlar och i ryggen. Lösningen är att bli medveten.
 
- En kompis gick till en naprapat som föreslog att hon skulle ställa ett alarm som ringde varje kvart. Då skulle hon sträcka på sig och räta på sig till rätt sittställning. På så sätt satt hon aldrig länge i fel position, det är otroligt hur mycket man hinner sjunka ihop på en kvart!
 
En annan faktor till en bra hälsa är sömnen. Stephanie själv sover alltid en stund mitt på dagen för att få sina åtta timmar varje dygn, även om de blir utspridda.
 
- Om man inte får sina timmar så får kroppen jobba mer, vilket kan få konsekvenser som viktökning, att man blir mindre stresstålig och kan få sömnproblem, berättar hon.
 
Halv sex ringer klockan hemma hos Stephanie, ibland tidigare. En timme senare står hon på något gym med sin första klient. Därefter tränar hon två personer till efter varandra. Efter varje klient planerar hon alltid in en halvtimmes marginal för att hinna ta sig mellan de olika gymmen.
 
"Engelska matkulturen är hemsk"
Därefter blir det ett svettigt intervall- eller styrketräningspass med fria vikter för henne själv. Sen åker hon oftast hem och både äter och sover någon timme innan det är dags för andra halvan av arbetsdagen som startar när klienterna slutar jobben. Hon äter oftast hemma eftersom hon tycker att den engelska matkulturen är hemsk.
 
- Det är svårt att hitta något som inte är friterat eller inte innehåller socker eller vete här, säger hon med en suck.
 
Själv äter hon efter principen att hon är en så kallad ”proteintyp”, vilket innebär att hon äter mer proteiner än kolhydrater vid varje måltid för att hålla en jämn energinivå. Hon berättar att de flesta tillhör den gruppen som mår bäst av att äta just mest proteiner. Men det finns även så kallade kolhydratstyper och blandtyper, de som tillhör den förstnämnda mår bäst av att äta mer kolhydrater än proteiner och den sista bör äta hälften proteiner och hälften kolhydrater.
 
- Man får testa sig fram till vad man själv mår bäst av, säger hon.
 
Kost och träning hänger ihop
Hon konstaterar att det är omöjligt att uppnå sina mål med träning om man inte kombinerar det med bra kost, ett exempel på det är en av hennes klienter som hade tränat för henne fem gånger i veckan i två år utan att nå sitt viktmål.
 
Stephanies tips och råd på hur han skulle ändra även sin livsstil genom bättre mat och mindre stress ignorerade han tills en dag när han tröttnade på de uteblivna resultaten, skärpte till sig och i kombination med samma träning fick han en snabb viktnedgång på 35 kilo på några månader.
 
Stephanie konstaterar att många personers ohälsa är ett resultat av att man har slutat lyssna på sin kropp och istället äter det som är enklast och går snabbast.
 
- Naturligt för oss är att man sover på natten, vaknar och kliver upp på morgonen utan problem, håller sedan en jämn energinivå under hela dagen för att slutligen bli trött på kvällen och somna i lagom tid. Men vi får i oss så mycket kaffe och socker idag att vår energinivå går upp och ner under hela dagen och vårt egna system slutar att fungera till slut.
 
Längtan till Sverige
Just nu håller Stephanie på att leta lägenhet med sin pojkvän. Men målet är att åka hem till Sverige och starta något eget.
 
- Det har alltid funnits i mitt huvud att jag ska flytta hem någon dag. Jag vill inte att mina barn ska växa upp här i London eftersom jag vill ha en lugnare miljö för dem. Ska man ha det här kommer man väldigt långt ut från London och det är inte så kul.
 
Drömmen är att öppna en egen studio där hon och andra personliga tränare kan träna sina klienter. Hon berättar att något eget skulle innebära en lugnare miljö eftersom det inte är öppet för allmänheten och hon skulle få mer tid över för sig själv eftersom klienterna kan komma till henne istället för att hon behöver åka runt till alla klienter.
 
Tycker du att alla borde satsa på en personlig tränare?
 
- Ja, om man har råd tycker jag det, men bara så man lär sig tekniken rätt. För jag tycker att en bra personlig tränare lär dig hur du själv ska träna för att du sen ska kunna träna utan en PT, säger hon.
 
 
Fakta:
Övningstips för starkare rygg
Stephanie tipsar om en övning för dig som sitter mycket och/eller arbetar framför datorn.
 
Gör gärna övningen varje dag med målet att klara av 2 minuter.
 
Lägg ut ett underlag på golvet och lägg dig på mage. Höj sedan upp hela överkroppen rakt uppåt, samtidigt som du spänner rumpan. Vrid armarna uppåt och så du har handflatorna uppåt . Skulderbladen ska tryckas ihop. Försök att hålla ställningen i 30 sekunder, släpp, andas och håll i ytterligare 30 sekunder.
 
Upprepa 4 gånger. Gör övningen tills du kan hålla längre och tillslut kan du hålla hela 2 minuter. Övningen kan göras varje dag för att förebygga ryggproblem.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel