Skribent: Tina Fallgren
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2011-03-16

Därför når du inte dina träningsmål

Under sprakande fyrverkerier och en massa skålande i champagne ingav du ditt nyårslöfte, att bli lite starkare, lite smalare eller helt enkelt bättre på att regelbundet komma iväg till gymmet. Om du fortfarande inte har sett några resultat av din träning kanske du gör några av de vanligaste felen?
 
Därför når du inte dina träningsmål
De första veckorna i januari månad är gymmen fyllda med människor som ska uppfylla sina nyårslöften, men tre veckor senare är det oftast inte lika fullt. Mike Littrel, VD och koncernchef för X3 Sports gym i Atlanta har svaret.
 
- Som jag ser det tar det 28 dagar att skapa en vana, och de flesta slutar före den 21:a dagen, säger han.
 
Anledningen är oftast densamma till att man slutar, att man inte ser några resultat. Här kommer fyra möjliga förklaringar till varför resultaten inte kommer när vi hoppas.
 
Den viktiga kosten
Jordan Yuam, personlig tränare till Twilight-stjärnan Taylor Lautner och ägare av Jordan´s Virtual Fit Club in Valencia i Kalifornien, berättar att många går till gymmet och förväntar sig resultat utan att tänka på vad de äter. När de sedan inte ser några resultat direkt blir de otåliga.
 
- När du börjar med ett träningsprogram är mat det första du ska ändra om du vill ha resultat, säger han.
 
Yuam berättar att när man ska lägga om sin kost behöver man utgå från sig själv och sina mål, men generellt handlar det om att få i sig rätt mängd kalorier i förhållande till hur mycket du rör på dig eller i många fall bara äta mat av bättre kvalitet.
 
Ett exempel på hälsosam mat är att välja en frukt och keso till mellanmål än att låta sig luras av färdigmat som utger sig för att vara hälsosam. Något annat Yuam rekommenderar är att inte hoppa på alla nya dieter som kommer på modet, speciellt inte de extrema som innebär att man ska plocka bort alla kolhydrater eller allt fett.
 
- Du vill ju att det ska fungera långsiktigt, säger han och tillägger att det inte alls behöver vara så strikt.
 
Vill man äta pizza en dag i veckan så ska man göra det. Han rekommenderar till och med att man planerar in det i sin kalender.
 
Variera träningen
Ett annat fel många gör är att tro att träning måste vara tråkigt. Givetvis stämmer inte det, det finns alldeles för många träningsalternativ idag för att nöja dig med en träningsform som du tycker är tråkig. Var inte rädd för att prova nya träningsformer. Kanske är det den träningsform du minst anar som får dig att längta till träningen framöver.
 
Ett tredje fel är att träna av gammal vana. Om du vill se resultat krävs det mer än att bara springa som du brukar på löpbandet, det krävs faktiskt att man tar i så att pulsen stiger.
 
- Många som tränar på maskiner eller löpband tar inte i så att pulsen stiger utan gör bara rörelserna, säger Jordan Yuam.
 
Istället rekommenderar han att man ska träna styrketräning för att öka muskelmassan och därmed även förbränningen.
 
Det fjärde och sista felet är att sätta upp orealstiska mål för sin träning. Mike Littrel betonar att nya träningsvanor inte behöver betyda att gå till gymmet sju dagar i veckan. Utgå istället ifrån just din livssituation när du sätter upp dina mål. Brukar du inte träna alls kanske det är lagom att börja träna två dagar i veckan.
 
- Jag rekommenderar att du tar en bild på dig den första veckan och sedan fortsätter du så en gång i veckan för att se hur du utvecklas, avslutar Jordan Yuam.
 
 
Källa: cnn health
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
2012-01-26 19:42:28 - NUXNEreWaM
lpHtjrkm
Too many compliments too little space, tahnks!
 
2011-07-09 11:26:13 - jmxTWvZLJdwqtBEsP
VvXtSbAUVPDnOgsMwpc
Check that off the list of thgins I was confused about.
 
2011-07-07 05:58:55 - PhFfStLbKV
PoWHnNxZJCd
And I was just wodenrnig about that too!
 
Kommentera denna artikel