Skribent: Petra Carlsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2012-02-13

NIA - träning som går som en dans

Nia handlar om rörelseglädje att leka, läka och stärka kropp och själ. Den dynamiska träningsformen har inspirerats av kampsport, dans, yoga, tai chi och olika tekniker för kroppsmedvetenhet. Samtidigt som konditionen höjs och kroppen blir stark, smidig och balanserad, hjälper träningen oss att bli mer lyhörda för våra känslor och innersta önskningar.
 
NIA - träning som går som en dans

Fotograf: Petra Carlsson

Mycket träning går ut på att pressa kroppen, men i den mentala och fysiska träningsmetoden Nia står välbehaget i centrum.
 
Nia går ut på att generera kroppens naturliga rörelseglädje genom att man går in med sin fulla energi och närvaro i rörelsen och känner kontakt med andningen. När man väcker rörelseglädjen till liv får man mer energi och mer lust till träningen, menar Erika Green som är legitimerad naprapat och Nia-instruktör.
 
Barfota, fem våningar upp över Helsingborgs gatuvimmel, rör vi oss till inspirerande musik, ibland orientaliskt svävande toner, ibland mer rytmiskt trummande som känns kraftfullt och jordande.
 
Några av kvinnorna har gått regelbundet på Nia, andra kommer för första gången. Tanken är att ha öppna klasser där alla kan vara med, oavsett om man är atlet eller nybörjare.
 
Dagens klass handlar om hur vi kan expandera kroppens rörelsemöjligheter och tänja på dess invanda rörelsemönster. Erika poängterar att det finns så otroligt många riktningar som lederna kan röra sig i, det gäller att se dem som organiska snarare än mekaniska.
 
Mjuka roterande rörelser för fotlederna övergår i koreograferade steg och benkickar. Hela kroppen är snart med i de noga genomtänkta rörelserna som varvas med fri dans. Luft sipprar in genom de stora fönstren som står på glänt ut mot Öresund. En känsla av frihet och lätthet sprider sig inom mig.
 
Passet avslutas efter en timme med några yoga-inspirerade övningar på matta, innan vi reser oss och Erika uppmanar oss att föreställa oss att vi håller en massa rosenblad i våra kupade händer. Dessa färgglada blad virvlar snart runt över våra huvuden, när vi lyfter upp händerna och släpper taget om de imaginära bladen.
 
Nia uppmanar till lek och lätthet och ska kännas prestigelöst. Man behöver inte göra exakt som instruktören, snarare uppmanas man att lyssna på kroppen och utgå från känslan. När man börjar lyssna på sig själv och sin egen kropp mer, då alstras den självläkande kraften, menar Erika.
 
- Vi använder cirklar och rotationer för att kroppen ska hitta tillbaka till den form där muskler, ligament och skelett är avspända och i balans, förklarar hon när vi sitter ner för en pratstund efter passet.
 
Det handlar mycket om att hitta tillbaka till kroppens naturliga rörelsemönster, så som vi som barn använde oss av våra kroppar, menar hon. Detta känner jag igen från Alexandertekniken, som är en av inspirationskällorna till Nia.
 
Andra influenser är Feldenkrais, jazzdans, fridans, tai chi, taekwondo och yoga.
Nia utvecklades för drygt 25 år sedan av ett amerikanskt par, de dåvarande aerobics-instruktörerna Carlos och Debbie Rosas, som ville föra in mer lust och själ i träningen. Den bygger på 52 grundrörelser, men utvecklas ständigt.
 
Erika tillhör den första kullen Nia-instruktörer i Sverige, som utbildade sig1998 när Carlos och Debbie Rosas besökte Sverige för första gången. Efter att ha tagit vitt bälte har Erika sedan byggt på sina kunskaper så hon erhållit blått. Därefter kan man vidareutbilda sig genom att ta brunt och svart bälte.
 
- Grunden för oss instruktörer är att vi ska hitta energin i taekwondo, energin i tai chi, energin i jazzbalett och förmedla ut den energin.
 
Som nyutexaminerad naprapat, 1998, handlade kroppen mycket om ”den här muskeln” och ”den här leden”. Med Nia blev det i stället ”att kroppsdelarna hör ihop med varandra och att hela kroppen är en helhet”.
 
- När jag tränade kroppen var det inte bara fysiskt, utan känslorna, kreativiteten och själen fick också vara med, säger Erika.
 
Hon menar att Nia är ett väldigt bra komplement till naprapati. Erika nämner bland annat en klient med höftproblem, som inte blev helt bra efter behandlingarna. Men när hon började träna Nia och använda kroppen på ett mer naturligt sätt då blev hon bra i höften också. Likaså försvann nacksmärtan hos en kvinna, när hon genom Nia hittade en helt annan avslappning i nacken.
 
För Erika har Nia gett mer fokus, närvaro, avslappning och glädje, liksom en större medvetenhet, både om kroppen och om sig själv i stort.
 
- Inte bara under träningstimmen utan även efter klassen. Funderingar väcks över ”hur lever jag mitt liv?”, ”hur vill jag leva?”, ”hur använder jag min kropp?” och ”hur kommunicerar jag?”.
 
 
Fakta:
Röster om Nia:
Myran Grönlund, har tränat i fem år:
”Varje höst har jag försökt börja med någon träning, så försvinner det ut i etern. Nia är den första motion som jag hållit fast vid för det är så himla roligt. Jag försöker gå minst två gånger i veckan. Träningen är bra även när man blir lite äldre, den är skonsam, innehåller inte några hopp och ger styrka helt utan att man jobbar med exempelvis hantlar.”
 
Camilla Hyllén, har tränat i ett år:
”Det är en väldigt mjuk form av träning. Man blir smidigare och det känns som man får bättre koordination, något jag hade lite svårt för tidigare. Så är det väldigt bra musik, det blir som en dans. Man känner sig friare på något sätt i sinnet också, man släpper mycket spänningar.”
 
Katarina Jardenberg, har tränat i knappt två år och tagit vitt bälte.
”Träningen ger styrka, glädje, dans och smidighet samtidigt som man får jobba lite med det mentala. Det var min man som skickade mig på utbildningen, för han märkte att varje gång jag kom hem från träningen var jag så otroligt pigg och glad. Tidigare har jag dansat väldigt mycket i alla dess former, vilket slitit mycket på kroppen. Smärta och grav stress fick mig att prova Nia och det kändes verkligen skönt. Jag har lärt mig att lyssna på vad kroppen säger och att skilja på om det gör ont eller om det är ´skönt ont´”.
 
 
Nia
I Nia fokuserar man på vad man kallar de fem sensationerna
mobilitet, stabilitet, styrka, flexibilitet och explosivitet.
 
Börja med Nia?
Här är lite hemsidor om du vill läsa mer om Nia eller är nyfiken på att börja träna nia.
 
Erikas hemsida:
www.erikagreen.se
 
Fler Nia-instruktörer och utbildningar i Sverige:
www.nianow.se
 
Internationell sida:
www.nianow.com
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel