Skribent: Petra Carlsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2012-08-12

Yinyoga – som akupunktur utan nålar

Nästan all träning handlar om att musklerna ska jobba, men i Yinyogan är det tvärtom, här är det viktigt att de slappnar av för att vi ska komma åt djupt liggande bindväv och leder genom de olika yogapositionerna. Yinyogan blir allt populärare, förmodligen för dess kraftfulla terapeutiska effekter på både kropp och sinne.
 
Yinyoga – som akupunktur utan nålar

Fotograf: Petra Carlsson

På mjuka mattor i en källarlokal i Helsingborg, samlas kvinnor i olika åldrar i löst sittande kläder. Det råder tystnad medan alla hittar sin plats.
Mot ena väggen står en stor gong. Endast brinnande värmeljus lyser upp från ljuslyktor i varma färger.
 
Så är inte det viktigaste att se exakt vad instruktören gör. Det gäller att känna in rörelsen i sin egen kropp, menar Anna Eliason, som håller i yogapasset. Med lugn röst och i långsamt flöde leder hon oss in i olika positioner, och poängterar att var och en gör dem efter sina förutsättningar.
 
Yinyoga är en stillsammare form av yoga som går ut på att man sjunker in i ett fåtal olika positioner under en längre tid. När man med avslappnad muskulatur håller positionen under tre till fem minuter, går övningen djupare i kroppen. På så sätt stretchas bindväven runt muskler, skelett, leder och ligament. När bindväven släpper efter kan leden böja sig lite lättare. Vi blir rörligare i lederna och på så sätt mjukare och mer flexibla.
 
Yinyogan består av ett drygt tjugotal sittande och liggande ställningar, och varianter av dessa som påverkar på lite olika sätt. Flera av övningarna stärker och öppnar upp höfter, bäcken och nedre delen av ryggen.
 
Yinyoga kan ses som ett komplement till de mer dynamiska yogastilar, med mycket muskelkontraktion och muskelextension, som är vanligast här i väst. Yogaformen är långt ifrån ny, en del menar att den är den ursprungliga formen av yoga, som utövades av heliga män för att de skulle kunna sitta länge i lotusställning när de mediterade.
 
Vissa positioner är lätta att slappna av i medan andra känns påfrestande att sitta länge i. Kroppens tyngd hjälper en att komma djupare. Vi sitter upp till fem minuter i vissa positioner. Då är det tröstande att höra att de sista två minutrarna är de som påverkar mest. Anna råder oss att andas igenom känslor av motstånd eller obehag.


 
Det blir meditativt och ger utrymme för närvaroträning när man vänder fokus inåt och börjar iaktta vad som händer när kroppen saktar ner och allt blir tyst och lugnt runt omkring. Andetag är allt som hörs.
 
Anna rekommenderar ungefär fem sekunder på inandningen och fem på utandningen. Det är andetaget som kan avslöja om man gått för djupt i en position.
 
- Övningen ska kännas men inte så mycket att andetaget blir kort för att det känns jobbigt. Då behöver du kanske backa lite grann i övningen så du inte hindrar musklerna och energiflödena.
 
Precis som i den kinesiska medicinen, som i exempelvis shiatsu, akupunktur och akupressur, baseras Yinyogan på aspekten att de olika övningarna öppnar upp energiflödet i meridianerna.
 
- För att kunna göra det måste du ha lagom belastning. Då blir yogan som en sorts akupunktur utan nålar, säger Anna efter passet.
 
Yinyogan bygger också på den kinesiska medicinens sätt att se på hälsa som balans mellan motpoler, mellan yin och yang.
 
Muskler och blod kan betecknas som yang, medan bindväv, leder och skelett ses som yin. Vi behöver förstås vitalitet i såväl yin- som yangvävnad, men de svarar inte på samma typ av träning. Yinvävnaderna är hårdare och mindre elastiska, de innehåller lite vätska och de behöver en varsam sträckning och en varsam sammanpressning.
 
Det är amerikanen Paulie Zink som genom många års studier och praktiska övningar återinfört och utvecklat den uråldriga taoistiska yogatraditionen som bygger på yin- och yang. Genom att tillföra nya insikter och variationer på ställningar har han utvecklat sin speciella stil, som han i slutet av 1980-talet lärde vidare till Paul Grilley, som i sin tur lärde ut sin kunskap till Sarah Powers. Det är dessa tre amerikaner som kan sägas vara grundarna till det vi i dag kallar Yinyoga.
 
- Yin och yang är ju två motpoler. Båda behövs i livet. Det som är yin är det som är stabilt, oföränderligt och stilla. Yang är en helt annan typ av aktivitet, mycket så som samhället är rörligt och snabbt, säger Anna.
 
Yinyogan är lite samma sak, menar hon. Man rör inte kroppen i positionerna utan försöker slappna av in i dem.
 
- Jag tycker att Yinyoga är ett väldigt bra komplement till annan yoga och fysisk träning för att få balans. All annan fysisk träning baseras på någon form av rörelse och repetition, och det är yang.
 
Det är inte så att man måste ha en speciell kropp för att kunna gå på Yinyoga. Alla kan göra det utifrån sina förutsättningar, menar hon.
 
Gunilla Selin är 60 år och har en låg pall med sig.
 
- Jag har de senaste fem åren haft problem med stela leder, framför allt ett knä och har tendens till reumatism. Min enda chans att göra Yinyoga är att använda pallen, för jag kan inte göra övningarna fullt ut.
 
Men hon tycker att det är ”fantastiskt skönt”.
 
- Det är lugnt, mjukt och meditativt. När jag kör härifrån är jag väldigt lugn i sinnet på något sätt, jag känner att jag arbetat med kroppen på ett fantastiskt sätt.
 
Gunilla har också märkt stor skillnad i lederna.
 
- Om man bortser från mitt knä så har jag absolut gjort det. Jag är mer rörlig och jag blir mindre öm.
 
Förutom de fysiska effekterna av Yinyogan handlar den mycket om att öka medvetenheten.
 
Flera av deltagarna som sitter runtomkring på mattorna säger att Yinyogan får dem att må gott genom att de verkligen är ”här och nu”.
 
Lotte Eidskrem, som är småbarnsförälder tycker att den känns som en meditationsyoga.
 
- Den har gett mig mer mental balans. Jag jobbar och får för lite sömn, men i tillägg till löpning och fysisk träning är det här ett sätt att hitta balans. Man får landa i sig själv, styrka sig och sin intuition.
 
 
Fakta:
Fakta:
Anna Eliason undervisar på Yogiana, Helsingborg: www.yogiana.se
 
Boktips:
Paul Grilley: ”Yin Yoga –outline of a quiet practice”
Sarah Powers: ”Insight Yoga”.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
2015-03-18 15:12:48 - Massageboll
Intressant sida!
Tack för en intressant hemsida.. Kommer tillbaka :) Mvh www.massageboll.se
 
Kommentera denna artikel