Skribent: Emelie Kalén
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2014-05-18

Yin-Yang - en träningsform där fart och lugn möts

Letar du efter en träningsform som ger utrymme för både explosivitet och avspänning? Yin-Yang är en omväxlande gruppträningsklass där pulshöjande, kraftfulla rörelser från kampsport och balansövningar blandas med avslappnande och statiska stretchmoment som sträcker ut trötta och spända muskler.
 
Yin-Yang - en träningsform där fart och lugn möts
Symbolen för Yin och Yang är känd över hela världen. Enligt de kinesiska filosoferna skapar Yin och Yang två motsatta krafter som hela universum består av.
 
Det kinesiska synsättet menar att allting är i rörelse, alla processer är cykliska och allt har en motpol. Yin kan inte avskiljas från yang. Samtidigt kan inte yang existera utan yin. De är ett par som ger mening till varandra.
 
Samma grundkoncept går att finna i en av vårens hetaste träningsnyheter, som kort och gott går under namnet ”Yin-Yang.” Där den förstnämnda utgör den långsamma, harmoniska och inkännande delen. Medan Yang aktiverar muskulatur och rörelser genom pulshöjande och dynamiska övningar.
 
Träningen genomförs barfota på matta till soft loungemusik.
 
– Klassen startar alltid med Yang, som är den fartfyllda delen där du får igång pulsen och blir varm i kroppen, säger Mari Winarve, Country GX Specialist på SATS, som presenterar denna klass som en av årets nyheter.
 
Inledningsvis fokuserar deltagarna på kraftfulla rörelser och balansträning som ger ökat energiflöde. Klassen avslutas med Yin, som består av lugna rörelser, med positioner som är lätta att slappna av i och hålla under flera minuter.
 
– Då får du möjlighet att släppa på spänningarna. Fokus ligger på andningen och att varva ner, säger Mari.
 
Träna upp ditt flås
Yin-delen pågår mellan 15 och 25 minuter, beroende på hur länge gruppträningen varar. Vanligtvis är en klass 55 minuter lång.
 
Med Yin-Yang balanseras motsatserna i kroppen, vilket resulterar i förståelse och balans mellan kropp och sinne. Träningen stärker kärnmuskulaturen och ökar smidigheten. Mari förklarar att det är en effektiv helkroppsträning för alla åldrar.
 
– Klassen passar alla motionärer, gamla som unga. Gillar du kampsport och träning som fokuserar på kropp och själ är Yin-Yang ett utmärkt val, säger hon.
 
Träningsformen kan också vara ett alternativ för de som nyss börjat motionera och behöver träna upp sin kondition, kroppskontroll och balans.
 
Populärt med variation
Yin-Yang har blivit en populär gruppträningsklass hos gymjätten sedan den drog i gång under början av året. En anledning till att många uppskattar motionsformen kan vara att den är omväxlande och ger utrymme åt både fart och lugn.
 
– Yin-Yang innehåller en omtyckt kombination. Man vill nå variation i träningen och få möjlighet att varva explosivitet med avslappnande övningar, säger Mari.
 
Samtidigt är det viktigt att hålla igång träningen under hela året, också under semestertider när vi gör avbrott i vanliga vardagsbestyr. Under sommaren hoppar många även över den viktiga vardagsmotionen vilket kan leda till att formen dalar och att det blir svårt att komma igång igen efter semestern.
 
– Det allra viktigaste när det gäller motion är regelbundenhet. Prioritera träningen åtminstone två gånger i veckan, också under sommaren. Och våga variera träningen och prova på nya träningstrender, säger Mari.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel