Skribent: Emma Cederlund
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2015-08-05

Låt nacken ta en paus

Känner du dig stel i nacke och axlar? Känner du tidvis smärta? Då är det dags att göra något åt det för det kommer inte att försvinna av sig själv.
 
Problem med rygg, nacke och axlar är idag den vanligaste orsaken till långtidssjukskrivning. Men det finns botemedel.
 
Idag är cirka 300 000 personer långtidssjukskrivna i Sverige. Av dessa är 35 procent sjukskrivna på grund av sjukdomar på rörelseorganen, där problem med nacke, axlar och rygg dominerar.
 
Genom att ta korta pauser och röra på dig förebygger du överbelastningsskador. Om du sitter stilla framför en datorskärm större delen av dagen är det extra viktigt att ta pauser. Och gör det ofta. Att ta regelbundna pauser hjälper dig även att arbeta mer effektivt.
 
Statiskt arbete överbelastar musklerna
Besvär med nacke och axlar beror ofta på att vi har ett stillasittande och enformigt arbete samt att vi arbetar alldeles för länge utan att ta pauser.
 
Musklerna får arbeta statiskt under långa perioder och blir överbelastade. Situationen förvärras om vi från början har svag muskulatur på grund av för lite fysisk aktivitet. Stress bidrar till problemen genom att öka anspänningen i musklerna. Även dålig hållning när man arbetar ökar besvären. Undvik att sitta ihopsjunken och låt inte huvudet komma framåt så att du får ”gamnacke”.
 
Smärtan försvinner inte av sig själv
Om du känner smärta i nacke och axlar är det hög tid att göra något åt problemet. Ju längre tid du går med smärtan utan att ändra på din arbetssituation desto allvarligare skador får du. Smärtan kommer inte att försvinna av sig själv om du fortsätter på samma sätt.
 
Ofta börjar problemen med tillfällig smärta som sedan blir mer långvarig. Vissa drabbas även av yrsel. Det är lätt att hamna i en ond cirkel där smärtan gör att man spänner sig ännu mer och problemet förvärras snabbt.
 
Det är inte ovanligt att man går med smärta i nacke och axlar och inte gör något åt situationen förrän man får så allvarliga problem att man inte längre kan arbeta. När det gått så långt väntar sjukskrivning och en längre rehabilitering. Så om du känner av nacke och axlar eller har ett stillasittande arbete, gör något åt saken nu.
 
Ta pauser ofta
Bästa sättet att förebygga överbelastningsskador i nacke och axlar är regelbunden fysisk aktivitet och att ta korta men täta pauser under arbetsdagen. Använd gärna pauserna till att röra på dig.
 
Här är fem enkla övningar som du lätt kan göra stående eller sittande.
Övningarna får igång blodcirkulationen och sträcker ut musklerna. Då övningarna endast tar ett par minuter att genomföra kan du göra dem ofta.
 
Kom ihåg att pauser även hjälper dig att arbeta mer effektivt.
 
Klicka på "ytterliggare information" nedan så kommer du till övningarna.
 
PDF-format Ytterligare information »
 
Fakta:
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel