Skribent: Tina Fallgren
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-03-30

Fibrer skyddar hjärtat

En diet med högt fiberinnehåll kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
 
 
Tidigare studier har visat att dieter med högt fiberinnehåll är kopplade till en lägre risk för högt blodtryck, fetma och högt kolestrol.
 
Dessa sjukdomar ökar var och en risken att drabbas av en hjärtattack. Däremot finns få studier som visar sambandet mellan fiberintag och risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar.
 
Forskare vid Northwestern University i Chicago valde att undersöka detta och analyserade över 11.000 personers matintag. Deltagarna var indelade i åldersgrupper unga vuxna 20-39 år, medelålders 40-59 år och äldre vuxna 60 -79 år.
 
Forskarna räknade ut deras livstidsrisk för allvarliga hjärt- och kärlsjukdomar, som hjärtinfarkt, stroke och död i hjärtsjukdom, med hjälp av en formel som tog hänsyn till blodtryck, kolesterol, rökvanor och diabetes. Samtidigt räknade man in faktorer som fysisk aktivitet, utbildning, dricksvatten och det totala intaget av kalorier.
 
Fiberbehovet
Endast 15 procent av testpersonerna konsumerade 25 gram eller mer fibrer om dagen, vilket är Livsmedelsverkets rekommendation för ett dagligt intag för vuxna. För barn gäller 15-20 gram fibrer dagligen.
 
Resultatet av studien är att de personer som fick i sig mer än 22 gram fibrer dagligen löper en lägre risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar.
 
Här hittar du fibrer:
- frukt
- grönsaker
- rotfrukter
- bröd
- flingor
- gryn
- pasta
- fullkornsris
- ärter
- bönor
- linser
 
Fakta:
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel