Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-03-26

Boosta tarmen med prebiotika

Stärk ditt immunförsvar med mat som innehåller prebiotika så minskar du risken att bli sjuk i vinter.
 
Boosta tarmen med prebiotika
Prebiotika fungerar som nyttig mat för våra tarmbakterier. De blir då stärkta och kan jobba bättre för att behålla en sund tarmflora som i sin tur bidrar till att stärka vårt immunförsvar.
 
Ät det här regelbundet och öka chanserna till en god tarmflora
 
Lök
Lök innehåller gott om naturlig prebiotika på grund av den höga halten av lösligt växtfibrer, inulin. Lök ger 1-7,5 gram inulin per 100 gram råvara. Även om rå lök ger mer inulin så kan du variera mellan att steka, koka och äta den rå. Lök innehåller också antioxidanten quercetin som bidrar till att minska inflammation i kroppen. Variera med vitlök och purjolök.
 
Bananer
Även bananer innehåller inulin, men inte i samma mängd som lök. En liten banan ger ungefär ett halvt gram inulin. Gröna, omogna bananer innehåller lite mer prebiotika än mogna. Bananer innehåller även fruktooligosackarider som gynnar en frisk tarmflora.
 
Sparris
Sparris innehåller gott om prebiotika. Ät den gärna rå då den innehåller mest prebiotika, 2-3 gram per 100 gram råvara. Låt sparrisen marineras i olja och vinäger så blir den god att äta som tillbehör. Att ångkoka den lätt är ett annat alternativ.
 
Jordärtskockor
Jordärtskocka är en av de bästa källorna till inulin. De ger 16-20 gram per 100 gram råvara.
 
Äpplen
Äpplen innehåller den lösliga fibern pektin som både gör dig mätt och ger näring åt tarmbakterierna. Variera med kiwi, kål och plommon som också innehåller gott om pektin.
 
 
Källa: clean eating
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel