Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-05-09

Bra sömnvanor minskar oro och negativa tankar

Personer som går till sängs väldigt sent har ofta mer negativa tankar och oro än de som lägger sig tidigare och har regelbundna sömnvanor.
 
Bra sömnvanor minskar oro och negativa tankar
Forskare vid Binghampton University har studerat sömnvanorna hos 100 unga vuxna.
 
Deltagarna fick fylla i enkäter med uppgifter om sin sömn, om de var kvälls- eller morgonmänniskor och hur regelbundna sovtider de hade. Forskarna ställde även frågor kring det psykiska måendet och graderade dem utifrån svaren.
 
Forskarna kom fram till att människor som sover under kortare perioder och går till sängs senare ofta upplever mer ihållande negativa tankar än andra. Detta stämde också in på de deltagare som beskrev sig själva som kvällsmänniskor.
 
Resultaten tyder på att sömnstörningar kan ha en koppling till utvecklingen av repetitivt negativt tänkande. Det kan ge symtom som pessimism, oro, ångest, depression, posttraumatiskt stressyndrom, tvångssyndrom och social fobi.
 
Forskarna rekommenderar att personer som löper risk att utveckla en psykisk sjukdom enligt ovan bör fokusera på att få tillräckligt med sömn.
 
Fakta:
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel