Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-06-13

Sesamfrö innehåller mycket näring

Piffa till salladen eller smoothien med lite sesamfrö och genast så har du optimerat din kost med en mängd nyttigheter.
 
Sesamfrö innehåller mycket näring
Sesamfrön kommer från en orientalisk växt som heter sesam.
 
Växten härstammar från Indien där den i begynnelsen ansågs symbolisera odödlighet. Idag odlas växten även i Kina, Mexiko och Afrika.
 
Sesamfrö finns i en mängd olika färger som svart, vitt, gult och rött. Näringsinnehållet kan variera men generellt innehåller oskalat sesamfrö mer mineraler än skalat. Fröna innehåller även två unika ämnen: sesamin och sesamolin.
 
Lignaner och fytosteroler
Sesamin och sesamolin är en sorts nyttiga fibrer som kallas lignaner. Lignaner är mest känd för att i studier visat sig ha en kolesterolsänkande effekt och för att förhindra högt blodtryck. Ämnet Sesamin kan även skydda levern från oxidativ skada medan sesamolin har anti-inflammatorisk verkan.
 
En annan intressant ingrediens är Fytosteroler. En slags föreningar som finns i växter och har en kemisk struktur som liknar kolesterol. I tillräckliga mängder tror man att fytosteroler kan minska blodnivåerna av kolesterol, stärka immunsvaret och minska risken för vissa cancerformer.
 
I en tidigare publicerad studie tittade man på innehållet av fytosteroler i vanliga amerikanska nötter och frön och kom fram till att sesamfrön innehöll mest fytosterol. De innehåller i snitt 410 mg per 100 gram. Svarta sesamfrön innehåller mer fytosterol än vita.
 
Gott om näring
Det finns gott om näring i de små fröna. Näringen frigörs när man tuggar på dom oskalade fröna eller när dom krossas. Mixa en tahini eller ta en matsked i din smoothie så frigörs näringen. Tänk på att förvara skalade frön i kylen efter öppnandet eftersom de annars riskerar att härskna.
 
Några av de näringsämnen som sesamfrön innehåller är
- E-vitamin
- Enkelomättat fett inklusive omega 6
- Kalcium
- Magnesium
- Zink
- Selen
- Vitamin B1 och B5
- Koppar
- Mangan
- Fosfor
- Järn
 
Näring i form av B-vitamin stärker nervsystemet och hjälper kroppen hantera stress. Kalcium och magnesium är bra för skelett och hjärta medan fiberinnehållet hjälper till att rensa tarminnehållet.
 
Sesamfrön anses även bra för huden då innehållet av zink hjälper till att producera kollagen. Kollagen ger huden elasticitet och fasthet samt hjälper till att reparera hudskador.
 
Innehållet av koppar anses främja leder, blodkärl och benhälsan. En iransk studie med 20 deltagare såg förbättringar på knäartros vid intag av sesamfröpulver regelbundet.
 
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel