Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-09-05

Så blir du av med bukfettet

Här listar vi tipsen som hjälper dig att bli av med det farliga bukfettet.
 
Så blir du av med bukfettet

Fotograf: sund.nu

Dra ner på kolhydraterna:
Att dra ner på kolhydraterna är en bra start för att snabbt och enkelt bli av med överflödigt fett kring magen. Flera studier visar att det är effektivare än en fettsnål diet. Prova att ersätta ris, pasta och potatis med grönsaker de första 1-3 veckorna och undvik bröd helt. Efter 1-3 veckor kan du införa 1 dl ris/pasta/potatis eller 1 brödskiva per dag tills du når ditt mål.
 
Träna
Kombinera en hälsosam diet med träning ger bäst effekt. Börja med konditionsträning och bygg på med styrketräning efter några veckor. Om du är ovan att träna så börja med promenader eller cykling. Se till att vara aktiv i vardagen och se till att träna minst 4 timmar per vecka.
 
Ät lösliga fibrer
Öka ditt fiberintag genom att äta sötpotatis, baljväxter, grönsaker och korn. Det hjälper dig att behålla mättnad och tarmbakterierna friska, vilket bidrar till mindre fett kring magen.
 
Ät protein
Studier har visat att protein kan bidra till att öka din ämnesomsättning medan andra studier visat att de som äter mer protein har mindre fett kring buken. Ät gärna protein till varje måltid i form av till exempel kvarg, fisk eller baljväxter.
 
Minska på sockret
Tillsatt socker är ohälsosamt och lagras som fett då det överkonsumeras. Välj frukt och bär istället för godis, läsk och fikabröd.
 
Begränsa alkoholintaget
Att dricka för mycket alkohol regelbundet kan öka fettansamlingen kring buken. Undvik helt eller begränsa till ett minimum.
 
Minska på det dåliga fettet
Transfetter är dåligt för din hälsa och kopplas till bukfett. Minska ner eller undvik helt livsmedel som innehåller transfetter, till exempel fikabröd, chips, pommes frites och friterad mat.
 
Sov gott
En god natts sömn kan göra underverk för din hälsa och hjälpa till att bekämpa visceralt fett. Försök att sova minst 7 timmar per dygn.
 
Minska stressen
Kronisk stress är kopplad till fettökning kring buken. För att koppla av prova att träna, yoga, meditation eller mer tid för familj och vänner.
 
Probiotika
I en studie med 210 friska japanska vuxna som fick tillskott av Lactobacillus gasseri under 12 veckor såg man att de tappade 8,5 procent fett kring buken utan andra åtgärder. Så snart de slutade ta probiotikan så kom det viscerala fettet tillbaka inom en månad.
 
Intermittent fasta
Intermittent fastande har visat sig kunna minska fettet kring buken med 4-7 procent under en period av 6-24 veckor.
 
Källa: Healthline
 
 
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
2017-09-07 15:08:56 - Lars Elofson
Skippa inte potatisen!
Klara och tydliga råd! Men, låt potatisen vara kvar i den kalorisnåla dieten. Potatis innehåller - precis som sötpotatis - stärkelse, men där slutar likheten med pasta och ris. Potatis är kalorisnål ( en portion ger ca: 6 - 7% av dagsbehovet av energi), mättande (kokt potatis har det i särklass högsta mättnadsindexet i en studie från Univ of Sidney) och är väldigt nyttig: rikt innehåll av vitaminer, mineraler och antioxidanter, ungefär som sötpotatis.
Den resistenta delen av potatisen stärkelse fungerar dessutom som extra fiber och probiotika!
 
Kommentera denna artikel