Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2013-10-20

Minska risken för Crohns sjukdom med fiberrik kost

En ny studie visar att en kost med mycket fibrer, särskilt i form av frukt kan minska risken för att utveckla tarmsjukdomen Crohns sjukdom.
 
Minska risken för Crohns sjukdom med fiberrik kost
Vid inflammatorisk tarmsjukdom, som till exempel Crohns sjukdom och Ulcerös kolit, angriper immunsystemet kroppens celler istället för främmande celler. Det orsakar svullnad och sår i tarmens slemhinna och kan ge biverkningar som diarré, blod i avföringen och buksmärtor.
 
I den aktuella studien från Harvard Medical School i Boston ville forskarna titta på sambandet mellan långsiktigt intag av kostfiber och risken för inflammatorisk tarmsjukdom.
 
Man fann att fiber som kommer från frukt var särskilt effektiv för att sänka risken för Crohns sjukdom. Däremot såg man inga samband mellan fiberintag och minskad risk för ulcerös kolit.
 
Forskarna undersöte information från 170.776 kvinnor under en period om 26 år. Deltagarna fick uppge vad de åt ungefär vart fjärde år via enkätformulär och forskarna hade även tillgång till patientjournaler där man kunde bekräfta diagnosen.
 
Deltagarna delades in i grupper baserat på deras totala fiberintag. De som åt minst fiber hamnade på ett genomsnitt om 11 gram fiber per dag, medan de som hade högsta konsumtionen låg på 25 gram fibrer per dag.
 
När man analyserade utfallet fann man att de patienter som åt mest fiber hade 40 procent lägre risk att utveckla Crohns sjukdom jämfört med dem som åt minst fibrer.
 
Fiber från spannmål som hela korn eller bönor gav inte samma skydd som fruktfibrer. Forskarna såg att frukt gav ett överlägset skydd mot Crohns sjukdom.
 
- Risken för Crohns sjukdom hos patienter som konsumerade den högsta mängden fiber sänktes främst med konsumtion av lösliga fibrer. Däremot gav intag av olösliga fibrer inte någon minskad risk, säger Dr Chait vid Harvard Medical School.
 
Lösliga fibrer finns i frukt och grönsaker, medan olösliga fibrer finns i fullkorn, spannmål och bönor.
 
Fakta:
Exempel på fiberinnehåll per 100 gram:
Äpple, 1,8 gram
Torkat äpple, 9,5 gram
Torkade fikon, 18,5 gram
Passionsfrukt, 15,9 gram
Päron, 3,9 gram
Granatäpple, 10 gram
Banan, 1,7 gram
 
Gröna ärter, 5,5 gram
Brysselkål, 4,2 gram
Avokado, 3,3 gram
Paprika, 3 gram
Vitkål, 2 gram
 
Björnbär, 5,9 gram
Torkade blåbär, 10 gram
Hallon, 3,7 gram
Jordgubbar, 1,9 gram
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel