Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-09-06

Fyra nyttiga grönsaker

Vi listar vilka grönsaker du bör äta ofta.
 
Fyra nyttiga grönsaker
Grönsaker innehåller mängder av nyttiga växtämnen och antioxidanter. Dessa ämnen ger skydd åt våra celler så vi blir rustade att motstå sjukdomar. De antioxidanter som finns i grönsaker är C- och E-vitamin och betakaroten som omvandlas till vitamin A i kroppen.
 
Se till att få i dig dessa fyra varje vecka
 
Grönkål
Forskning vid norska University of Life Sciences visar att grönkål är ledande när det gäller innehåll av antioxidanter. Grönkål innehåller också gott om C-vitamin som anses stärka immunförsvaret. Kål innehåller även mineraler som kalcium, magnesium och jod. Rå kål anses ha en avgiftande effekt på mage och grovtarm och kan förbättra matsmältningen.
 
Tomat
Tomat består främst av vatten och är egentligen en frukt. På senare år har den uppmärksammats mycket för innehållet av lykopen som visat sig kunna minska risken för prostatacancer. Lykopeninnehållet ökar vi upphettning. Mycket av lykopeninnehållet finns i skalet så behåll skalet på.
 
Salicylater är ett annat ämne som finns i tomater. Ämnet anses minska risken för hjärtsjukdom och har en blodförtunnande effekt.Tomat innehåller även vitamin C, E och betakaroten samt mineralen zink. Detta stärker immunförsvaret mot infektion och minskar risken för sjukdom.
 
Broccoli
Broccoli innehåller en mängd nyttiga ämnen som betakaroten, C-vitamin, järn, zink, folsyra och andra B-vitaminer. Broccoli innehåller även glukosinolater som i studier visat sig ha en positiv inverkan på flera cancerformer. Ämnet sulforafan är ett annat cancerbekämpande ämne som finns i broccoli och som studerats flitigt. Ämnet har även visat sig ha god effekt mot virus. Broccoli bidrar till att rensa tarmen och förhindra att gifter lagras i kroppen vilket brukar ge fin effekt på huden.
 
Lök
Lök innehåller flavonoider som är en sorts antioxidativa föreningar. De ger skydd mot hjärtsjukdomar och cancer. Andra viktiga ämnen i lök är svavelföreningar som också ger skydd mot hjärt- och kärlsjukdomar genom att minska plackbildningen och reglera kolesterolet. Lök anses också bakteriedödande och avgiftande.
 
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel