Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2018-06-30

Frossa i bär i sommar

Frukt och bär innehåller mängder av ingredienser som påverkar vår hälsa i positiv riktning.
 
Frossa i bär i sommar

Fotograf: sund.nu

Frukt och bär är rika på kostfibrer, vitaminer och mineralämnen som främjar vår hälsa.
 
Det är främst fenoler i frukt och bär som bidrar till hälsoeffekten. Speciellt höga halter av fenoler har bär som slånbär, nypon och slånaronia.
 
Fenoliska ämnen, polyfenoler, finns i större eller mindre mängd i alla vegetabiliska livsmedel. Vi får i oss cirka ett gram per dag vilket förmodligen är alldeles för litet.
 
Fenoler har i olika studier visat sig ha förmåga att motverka oxidativ stress och verka antiinflammatoriskt. Dessutom förebygger de hjärtkärlsjukdom och vissa former av cancer, hämmar vissa ögonsjukdomar och motverkar åldrande.
 
Senare tids antioxidantforskning har särskilt fokuserat på den stora grupp som benämns fenoler eller polyfenoler. Oftast är det just de ämnena som bidrar mest till den antioxidativa aktiviteten hos frukter och bär.
 
I ett forskningsprojekt fick möss förebyggande äta nypon och laktobaciller, varefter tjocktarmsinflammation framkallades. Både nypon och probiotika visade sig kunna minska inflammationen, separat eller i kombination med varandra.
 
Så får du i dig mer bär
- Se till att alltid ha bär hemma
- Åk på självplock eller odla själv
- Toppa filen, salladen eller gröten med bär
- Baka med bär
- Ät bär som efterrätt
- Prova frysta bär framför teven istället för snacks
- Bestäm i förväg vilka bärsorter du ska prova under veckan
 
Fakta:
Fenolrika bär
* slånbär
* nypon
* slånaronia
* rosenkvitten
* fläder,
* björnbär
* blåbär
* lingon
* röda vinbär
* hallon
* jordgubbar
* svarta vinbär
* äppelskal
* havtorn
* krusbär
* plommon
* apelsin
* vindruva
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel