Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-10-15

Så ökar du din livslängd

En stor studie har undersökt hur vi bäst kan förlänga vår livslängd.
 
Så ökar du din livslängd
Forskare vid University of Edinburgh har analyserat genetisk information från mer än 600 000 personer tillsammans med register över deras föräldrars livslängd.
 
Eftersom vi delar hälften av vår genetiska information med var och en av våra föräldrar kunde man beräkna effekterna av olika gener på förväntad livslängd. Man tittade även på livsstilsvalen då de har en inverkan på våra DNA-gener också.
 
De kom fram till att följande livsstilsval påverkar livslängden mest
 
Rökning
Ett paket cigaretter om dagen minskar livslängden med sju år. Främst på grund av risken för lungcancer. Om du slutar röka kan du förvänta dig att leva lika länge som någon som aldrig rökt.
 
Övervikt
Kroppsfett och andra faktorer som är kopplade till diabetes har också ett negativt inflytande på livslängden. Om du är överviktig och går ner ett kilo i vikt så ökar du din livslängd med två månader visar studien.
 
Utbildning
Du ökar din livslängd med nästan ett år för varje år som du studerar utöver den traditionella skolplikten.
 
Alkohol
Alkohol och drogmissbruk förkortar livslängden.
 
Träning
Träning är det livsstilsval som enskilt har mest påverkan på vår livslängd. Så vill du leva länge ska du införliva aktivitet och träning som en naturlig del i din vardag.
 
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel