Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-10-16

En timmes träning gör dig gladare

Risken för depression minskar genom en timmes träning per vecka, oavsett hur lätt träningen är.
 
En timmes träning gör dig gladare

Fotograf: sund.nu

Den nya studien följde 33908 vuxna under 11 års tid med hjälp av data från en stor norsk hälsostudie, HUNT.
 
- Vi vet att fysisk aktivitet spelar en roll vid behandling av symptom på depression, men det här är första gången vi lyckats kvantifiera förebyggande potential av fysisk aktivitet för att minska framtida depression, säger Samuel Harvey, docent vid University of New South Wales i Australien.
 
Studien som publicerats i American Journal of Psychiatry visar att i 12 procent av fallen där en elev var deprimerad kunde det förebyggas genom fysisk aktivitet en timme per vecka.
 
Forskarna tog hänsyn till andra riskfaktorer, som om deltagarna använde droger eller drack mycket alkohol, var överviktiga eller hade fysiska sjukdomar som kan leda till depression. Även ekonomi och sociala status ingick i kalkylen.
 
När dessa riskfaktorer var exkluderade såg man att risken att bli deprimerad ökade med 44 procent för de inaktiva jämfört med de som var fysiskt aktiva en eller två timmar i veckan.
 
- Vi försöker fortfarande ta reda på varför träning har en sådan positiv effekt, men vi tror att det är en kombination av fysiska och sociala fördelar med fysisk aktivitet, säger Harvey.
 
Det faktum att träning kan ha en förebyggande effekt mot depression är inget nytt i sig. Detta är något som man varit överens om i många år. En svensk studie år 2013 visade till exempel att en promenad på 15-20 minuter ett par gånger i veckan hade stor inverkan på den mentala hälsan.
 
Att vara fysiskt aktiv förhindrar inte bara depression, det kan också hjälpa om du redan är deprimerad.
 
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel