Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-07-21

30 minuters för lite sömn påverkar vikten

Att förlora endast 30 minuters sömn per dygn kan få långsiktiga konsekvenser för kroppsvikt och ämnesomsättning visar en ny studie.
 
30 minuters för lite sömn påverkar vikten
Många tror att de kan sova mindre på veckodagarna och mer på helgen och att det inte gör någon större skillnad. Men en ny studie visar att bara 30 minuters mindre sömn ger stor påverkan för hälsan.
 
Främst fann forskarna negativ påverkan på metaboliska störningar som kan främja uppkomsten av eller förvärra utvecklingen av typ 2-diabetes.
 
- Sömnförlust är utbredd i det moderna samhället, men bara under det senaste decenniet har vi insett att det får metaboliska konsekvenser. Våra resultat tyder på att undvika sömnskuld kan ha positiva fördelar för midjemått och metabolism och att införliva sömn i livsstilsinterventioner för viktminskning och diabetes kan förbättra oddsen att lyckas, säger professor Shahrad Taheri vid Weill Cornell Medical College i Qatari.
 
I den aktuella studien ingick 522 patienter med nydiagnostiserad typ 2-diabetes. De fick föra sömndagbok och man kontrollerade längd, vikt, midjemått och insulinkänsligheten.
 
Vid starten fann man att de som inte sov tillräckligt löpte 72 procent ökad risk att bli överviktig och efter sex månader konstaterade man ytterliggare ökad risk för fetma och insulinresistens om sömnen var mindre än rekommenderat.
 
Efter 12 månader såg man att för varje 30 minuters för lite sömn ökade risken för fetma med 17 procent och insulinresistens med 39 procent.
 
 
Fakta:
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel