Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-12-01

2-dagarsdiet kan minska risken för bröstcancer

En 2-dagarsdiet har visat sig kunna påverka insulinnivåerna positivt. Insulin är bland annat kopplat till risken för att utveckla bröstcancer.
 
2-dagarsdiet kan minska risken för bröstcancer
På ett center för bröstcancerförebyggande har man sedan 2006 genomfört kliniska tester på effekter av 2-dagarsfasta.
 
Resultaten visar att fastan kan vara mer effektiv än traditionella dieter när det gäller viktminskning och minskade insulinnivåer. Insulin har i studier visat sig påverka risken för sjukdomar som diabetes, hjärtsjukdom, stroke, demens och risken för bröstcancer.
 
Redan under år 2005 genomförde man en studie som omfattade 34.000 kvinnor som fick gå på diet. Man kom fram till att en viktminskning på fem procent av sin ursprungliga vikt minskade risken att utveckla bröstcancer med upp till 40 procent.
 
Därefter började centret kliniska tester kring fasta under två dagar för viktminskning och bröstcancerförebyggande. Den intermittenta fastan bestod av fasta under två dagar per vecka och normal sund kost fem dagar per vecka.
 
Minskning av insulinnivåer
Man jämförde 2-dagarsfastan med en lågkaloridiet där man fick äta max 1500 kcal per dag. Under fastan fick man inta 2 liter mjölk eller yoghurt och frukt och grönsaker som motsvarade 650 kcal per dag.
 
Man fann att viktminskningen var likartad men att 2-dagarsfastan ledde till en större minskning av insulin, som anses vara cancerfrämjande. Under de fem dagar då man inte fastade så minskade insulinet med 25 procent och under de två fastedagarna minskade det med 50 procent.
 
LCHP istället för fasta
I en uppföljande studie under åren 2009-2012 testade man en ny version av 2-dagarsfastan. Istället för att endast inta mejeriprodukter och grönsaker och frukt så provade man att under fastedagarna äta mindre kolhydrater och mer protein än tidigare.
 
Det visade sig vara effektivt. Resultatet visade att 65 procent av dom som följde 2-dagarsdieten tappade minst fem procent av sin vikt jämfört med 40 procent för dom som åt mindre varje dag. Fastegruppen tappade 1,1 kilo mer i vikt och förbättrade insulinnivåerna både under fastedagarna och normalkostdagarna jämfört med gruppen som åt mindre varje dag.
 
Utöver viktminskning och förbättrat insulinvärde så visade sig 2-dagarsdieten även förbättra kolesterolvärdet och sänka blodtrycket.
 
Kosten under dietdagarna
Till skillnad från 5:2 dieten behöver man inte räkna kalorier eller hoppa över måltider under dietdagarna.
 
Istället äter man lågkolhydratkost under två dagar i veckan och äter normalt men så sunt som möjligt under resten av veckan. Dietdagarna sker två dagar i följd.
 
Under dietdagarna undviker man kolhydrater och ersätter dom med grönsaker och bär, bra fetter och proteinrika livsmedel.
 
Källa: Genesis Breast Cancer Prevention
 
Fakta:
Exempel på mat under en dietdag
 
Frukost
- yoghurt med bär och nötter
- omelett med grönsaker
- smoothie på kvarg, bär och pumpafrön
 
Lunch/middag
- Lax med tomat- och löksallad
- Kycklingfilé med stuvad grönkål
- Fetaost med bönsallad
 
Mellanmål som dämpar sug
- ett kokt ägg
- naturell osötad kvarg
- några oliver
- en näve naturella nötter
 
2-dagarsdieten utförs under två dagar i följd.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel