Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-12-16

Grönsaker minskar stressen

Genom att äta tre till fyra portioner grönsaker per dag så minskar risken för psykisk stress avslöjar en ny studie från Sydney.
 
Grönsaker minskar stressen

Fotograf: sund.nu

Studien omfattar mer än 60 000 australier från 45 år och uppåt. Forskarna har tagit hänsyn till mätdata som frukt- och grönsakskonsumtion, livsstilsfaktorer och psykisk hälsa vid två tillfällen med fyra års mellanrum.
 
För att mäta den psykiska hälsan använde man ett frågeformulär som används för att fastställa stress, ångest och depression "Kessler Psychological Distress Scale".
 
Forskarna kunde se följande samband:
 
- De som åt 3-4 portioner grönsaker per dag hade en 12 procent lägre risk för stress än de som åt 0-1 portioner.
 
- De som åt 5-7 portioner frukt och grönsaker hade 14 procent lägre risk för stress än de som åt 0-4 portioner.
 
- Kvinnor som åt 3-4 portioner grönsaker hade 18 procent lägre risk för stress än kvinnor som åt 0-1 portioner.
 
- Kvinnor som åt 5-7 portioner frukt och grönsaker hade 23 procent lägre risk för stress än kvinnor som åt 0-1 portioner.
 
- Att äta mer än 7 portioner frukt och grönsaker per dag gav ingen större effekt än att äta 5-7 portioner.
 
- Enbart fruktkonsumtion gav inget större samband med lägre stress.
 
 
Källa: University of Sydney
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel