Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-12-03

Vätskebrist orsakar huvudvärk och minskad energi

De flesta människor tänker bara på att dricka vatten när de är törstiga, men då kan det redan vara för sent.
 
Vätskebrist orsakar huvudvärk och minskad energi
Redan en mild uttorkning kan ändra på humör, energinivå och förmåga att tänka klart.
 
Mild uttorkning definieras som 1,5 procents förlust av den normala vattenvolymen i kroppen. En studie vid University of Connecticut visar att det är viktigt att få i sig tillräckligt mycket vätska vid alla tidpunkter och inte bara under träning, extrem värme eller ansträngning.
 
- Vår törstreaktion slås inte på förrän vi redan är 1-2 procent uttorkade. Då har uttorkningen redan startat och börjat påverka vårt sinne och kropp. Uttorkning drabbar alla människor, och tillräckligt mycket vätska är lika viktigt för dem som arbetar hela dagen vid en dator som det är för maratonlöpare, som kan förlora upp till 8 procent av sin kroppsvikt med vatten när de tävlar, säger Lawrence E. Armstrong, en erkänd internationell expert på hydrering, vätskebalans, som forskat inom området i mer än 20 år.
 
Vätskebrist ger koncentrationssvårigheter
I den aktuella studien delade forskarna in ett femtiotal deltagare i två olika grupper - en med endast män och en med endast kvinnor. Medelåldern på deltagarna var 22 år.
 
Alla deltagare var friska och aktiva och varken högpresterande idrottare eller soffliggare. De rörde sig fysiskt under cirka 30 till 60 minuter per dag. Varje deltagare deltog i tre utvärderingar med 28 dagars mellanrum. Deltagarna gick på ett löpband för att framkalla uttorkning.
 
Som en del av utvärderingen har försökspersonerna genomgått flera kognitiva tester som mätt vaksamhet, koncentration, reaktionstid, inlärning, minne och resonemang. Resultaten jämfördes mot tester då de inte var uttorkade.
 
Hos kvinnorna som deltog i studien orsakade mild uttorkning huvudvärk, trötthet och koncentrationssvårigheter. De kvinnliga försökspersonerna uppfattade också uppgifterna som svårare när de var något uttorkade.
 
För männen orsakade den milda uttorkningen vissa svårigheter med mentala uppgifter, särskilt inom vaksamhet och arbetsminne. De upplevde också trötthet, spänning och ångest.
 
Man fann dock att de negativa förändringarna i humör och symtom var betydligt större hos kvinnor än hos män, både i vila och under träning.
 
Två liter vatten
Tidigare forskning har visat att nervceller i hjärnan upptäcker uttorkning och signalerar till andra delar av hjärnan som reglerar humör när uttorkning sker. Troligen är törst ett nedärvt överlevnads "system" som skyddar oss genom att göra oss uppmärksamma på behovet av vatten.
 
Cirka två liter vatten per dag är det som forskarna rekommenderar. Ett sätt att kontrollera sin vätskestatus är att titta på färgen på sin urin. Hos personer som dricker lagom mycket så är urinen blekt gul. Urin som är mörkgul eller ljusbrun visar att personen druckit för lite under dagen.
 
En normal vätskebalans är särskilt viktigt för högriskgrupper, som äldre, personer med diabetes och barn.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel