Skribent: Tina Fallgren
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2016-10-05

Rödbetor - en nyttig rotfrukt

Rödbetan är kalorisnål, fiberrik och innehåller massor av antocyaniner som stärker ditt immunförsvar.
 
Rödbetor - en nyttig rotfrukt
Rödbetan tillhör arten beta - en alldeles egen grupp i familjen mållväxter - och har sitt ursprung från Främre Asien.
 
Den nämns tidigast i Europa på 200-talet, på 1400-talet hamnar den i danska läkemedelsböcker men i Sverige får vi vänta ända fram till 1600-talet innan den når till oss. Då hamnade den inte på gemene mans tallrik utan på dem med guldkant, nämligen hovets. Redan då serveras den inlagd i ättika med smak av bland annat pepparrot.
 
Det finns olika rödbetssorter, den vanligaste rödlila rödbetan som vi ofta ser konserverad, polkagrisrödbetan med samma utsida som den rödlila och som har fått sitt namn av sina röd- och vitrandiga polkagrisränder och gulbetan som är rödorange på utsidan och gul inuti. Gulbetan smakar som den rödlila rödbetan medan polkagrisrödbetan har en mildare smak.
 
Rödbetan är en tvåårig ört som i Sverige växer från september till sent på hösten. De rödlila rödbetorna säljs hela året medan polkagrisrödbetorna säljs mellan oktober och januari och gulbetorna mellan augusti och januari.
 
Rödbetor är lite känsliga för värme, kylskador och uttorkning. De bör alltså förvaras svalt. Den bästa temperaturen är 3-4 grader, alltså lite lägre än kylens 8 grader.
 
Fylld med nyttigheter
Rödbetan innehåller kostfibrer som vi behöver av flera anledningar. Fibrer tar sig också igenom kroppen oföränderliga och får därför fart på tarmarna, vilket är speciellt bra vid förstoppning.
 
Dessutom ser fibermängden till att höja blodsockret långsammare vilket skapar en mer balanserad energinivå och vi håller oss mätta längre och sötsuget minskar.
 
Som om inte det vore nog innehåller rödbetor folat, ett b-vitamin som är nödvändigt för cellernas ämnesomsättning och för bildningen av nya röda blodkroppar. Brist på folat, eller folsyra som det heter i form av kosttillskott, ger blodbrist (anemi) och särskilt viktigt är det för gravida att få i sig folat eller folsyra.
 
Livsmedelsverket rekommenderar ett dagligt intag till kvinnor som har passerat medelåldern och män på 300 mikrogram, till kvinnor som kan tänkas bli gravida 400 mikrogram och gravida och ammande kvinnor 500 mikrogram. Andra ämnen du hittar i rödbetan är nitrat, magnesium, järn, kalium och natrium.
 
Nordiska och ryska smaker
Rödbetan är typisk för nordiska, ryska och flamländska kök. I det ryska köket hittar vi rödbetssoppan borstj och i den svenska husmanskosten har vi serverat rödbetor till pölsa, pytt i panna och biff Lindström.
 
Den lila rotfrukten har en både jordig och söt smak som behöver balanseras upp med friska och kryddiga smaker. Det gäller alltså att kombinera ihop rödbetan med sina bästa smakkompisar, annars riskerar man att ta fram och förstärka den jordiga smaken.
 
Några tips på kompisar är smör, dill, dragon, spiskummin, fetaost, getost, rökt fisk, nötkött, pressad apelsin samt val- och pinjenötter. Undvik att kombinera rödbetan med vitlök, fläskkött, fisk- och skaldjur och hårdost.
 
Raw food med Renée Voltaire
Förutom de traditionella och tidigare nämnda maträtterna kan man använda rödbetan till mycket mer. Förutom att själv göra en inläggning kan man rosta den i ugnen med olja, getost och timjan eller rosmarin och servera som en egen rätt eller som tillbehör till kött.
 
Andra sätt är att koka och blanda ner rödbetorna i en sallad som de är eller blanda med olja och lite citron och byt ut mot de vanliga kolhydraterna på tallriken. Färgämnet betacyanin kan du även använda och färgsätta den hemmagjorda saften med utan att det ger någon smak.
 
Hälsoprofilen Renée Voltaire äter ofta rödbetor, minst varannan vecka i någon form och ibland varje.
 
- Jag äter dom ofta råa, rivet, raw soppa, svarvad som spagetti men ibland kokt och rostad. I raw food kan du riva, mixa till soppa eller pressa juice. Men undvik att spilla och akta den nya skärbrädan, säger hon.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
2017-12-05 12:32:15 - David Eldrot
Är gulbetan lika nyttig som rödbetan?
Jag gillar rödbeta och gulbeta. Ibland vill man undvika rödbetans röda färg som lätt färgar av sig på andra ingredienser. Smakmässigt kan man använda gulbeta istället men vad händer då med nyttigheten? Rödbetan har ju en rad olika nyttoeffekter men är gulbetan lika nyttig?
 
2017-10-09 11:14:11 - Älgen olsson
stek
Jag gillar stek
 
2017-02-25 09:58:20 - Susanne Stahre
Temperatur
Vid vilken temperatur ska man max hetta upp rödbetan till så att man vidbehåller näringsämnena?
 
2017-01-07 02:58:26 - Liza
fråga
Hur mycket rödbetor äter man för att få 300 mikrogram folat?
 
Kommentera denna artikel