Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-12-21

Välj nyttigt i jul

Här får du tips som gör att du både kan njuta av julens nyttigheter och boosta din kropp ordentligt.
 
Välj nyttigt i jul
 
  • Sill
    Sill har ett liknande näringsinnehåll som lax. Är mycket rik på omega-3 fettsyror, vitamin D, selen och vitamin B12, ämnen som de flesta behöver få i sig mer av. Sill är bra för hjärnans funktioner samt hjärta och kärl. Även hud och leder får ett nödvändigt smörjmedel av fiskens nyttiga fetter.
     
  • Kål
    Kål är bland det nyttigaste vi kan äta. Innehåller gott om antioxidanter, växtämnen, betakaroten (A-vitamin) samt C- och E-vitamin. Dessa är bra för hud, hjärnan, immunförsvaret samt hjärta och kärl. Kål innehåller också olika svavelämnen som skyddar mot cancer och stärker hud, hår och naglar. Om man äter kålen rå så har den extra avgiftande effekt på mage och tarmsystemet. Det sägs att kål har effekt mot baksmälla och troligen beror det på att kål är leverrenande.
     
    Gör vitkåls- eller rödkålssallad och servera på julbordet. Ångkoka brysselkål eller prova långkål som görs av grönkål.
     
  • Ägg
    Innehåller folsyra, selen, D-vitamin, mycket B12 och B2. Det gör att ägg är bra för hjärna, nerver och blodbildning samt immunförsvaret. Hjälper till att reparera celler samt DNA-uppbyggnad.
     
  • Lax
    Innehåller precis som sill den hjärtvänliga fettsyran omega-3. Lax innehåller också D-vitamin som ger starkare skelett och tänder samt stärker immunförsvaret. Vad som kanske inte är lika känt är att lax innehåller massor av B12. B12 är bra för hjärnan, tillverkning av DNA och blodkroppar samt cellförnyelse. Välj helst vildfångad lax om du har möjlighet.
     
  • Sallad & grönsaker
    Fyll julbordet med goda sallader & grönsaker i skålar.
     
    Hacka och blanda till exempel rödlök, mango och tomat i en skål. Gör en annan skål med mörk sallat som romansallat, ekbladssallat eller maché. Mörk sallat innehåller mer antioxidanter än ljus sallat. Riv morötter och hacka avokado och toppa med torkade tranbär, granatäpple eller pumpafrön.
     
  • Rödbetor
    Rödbetor är supernyttiga. Rödbetor renar och stärker immunförsvaret. De innehåller mängder med antioxidanter som håller oss friska. Rödbetor stärker blodet och anses förhindra cellmutationer som annars leder till cancer.
     
    Gör din egen rödbetssallad. Om du inte vill koka rödbetor från grunden så kan du göra en snabbvariant på ekologiska inlagda rödbetor. Hacka dom och blanda med naturell yoghurt, hackat äpple och hackad lök. Krydda med valfria kryddor och lite senap.
     
  • Nötter
    I forskning har man sett att dom som äter nötter 1-4 gånger i veckan minskar risken att dö i hjärtsjukdom med 25 procent. Äter man nötter fler än fem gånger i veckan minskar risken med 50 procent. Det räcker med en liten näve per dag.
     
    Blanda alla tänkbara nötter i en stor skål till julfikat eller på julbordet - mandel, valnötter, hasselnötter, pistagenöt, paranöt, cashewnötter och pecannöt. Bäst är hela osaltade nötter som gästerna själva får knäcka.
     
    Mandel kallas även den hjärtvänliga nöten. Mandel innehåller nyttiga mineraler, vitaminer och oljor som ger fin lyster åt huden, skydd åt hjärtat och sänker blodtrycket.
     
    Valnötter är rika på omega 3-olja, B- och E-vitamin, zink och magnesium. Valnötter är bra för hud, hjärta, blodcirkulation samt kolesterolvärdet.
     
    Paranötter innehåller mycket selen, fosfor och magnesium. Dessa mineraler är bra för celler, nerver och muskler. I Sverige har vi selenfattiga jordar, men det kan hjälpas upp genom att äta några paranötter per dag. Selen skyddar mot fria radikaler, är bra för ämnesomsättning och huden.
     
    Cashewnötter innehåller gott om zink, magnesium och E-vitamin. Zink är bra för celler, hormoner och skelettet, medan E-vitamin är bra för hud, hjärta och hjärnan.
     
  • Fruktsallad
    Gör en fräsch fruktsallad på olika sorters frukt. Välj gärna frukter i olika färger. Frukt innehåller mycket antioxidanter och vitaminer. Är bra för matsmältningen och stärker immunförsvaret. Ät den som dessert eller som julfika.
     
    Låt gärna fruktsalladen innehålla både apelsin och äpple. Apelsin för C-vitaminerna och äpple för sina nyttiga lösliga fibrer som främjar tarmhälsan. Äpple dämpar också inflammationer och stärker immunförsvaret. Komplettera med frukter du tycker om.
     
  • Vatten
    Drick vatten till maten. Dels känner du matens smaker bättre och dels slipper du få i dig onödigt mycket socker och kalorier.
     
  • Hemlagat julgodis
    Hemlagat är bäst. Använd ingredienser som nötter, torkad frukt och mörk choklad med minst 70% kakaohalt.
     
    Undvik:
     
  • Läsk och must
    Helt onödig lyx. Byt ut den mot friskt smaksatt vatten istället.
     
  • Prinskorv
    Innehåller bara 50-70 procent kött. Resten är utfyllnad i form av mjöl, fett, vatten, salt, ev socker, konserveringsmedel och stabiliseringsmedel.
     
    Låt julbordet vara korvfritt eller byt prinskorven mot kalkonkorv. Då får du bättre fördelning mellan protein och fett och inte lika mycket tillsatser. Kalkonkorv innehåller cirka 75 procent kött och har oftast bara nitrit som tillsats. (Nitrit är en nödvändig tillsats som motverkar särskilda bakterier, men tillsatsen kopplas även till ökad risk för cancer.)
     
  • Industri-köttbullar
    Innehåller 65-75 procent kött, resten är potatis, mjöl, salt, druvsocker, socker, kryddor. Innehåller normalt inga tillsatser, men dom är ofta "förstekta" genom fritering istället för stekning. Fritering ger dåliga fetter som hjärta och kärl inte gillar.
     
    Gör hemlagade köttbullar istället. Använd ekologisk mager nötfärs, rivna morötter, havregryn, ev ägg och riven lök. Rulla och stek köttbullarna i smör.
     
  • Charkuterier
    Julen är en enda stor frossa i charkuterier som korvar, sylta och pateér. Det finns starka belägg för att charkuterier ökar risken för cancer. Om du vill äta charkuterier så ät lite och ät dom tillsammans med grönsaker som är cancerbekämpande, till exempel broccoli och kål.
     
  •  
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    Inga kommentarer har skrivits än
    Kommentera denna artikel