Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-12-20

Medelhavsdieten minskar risken för hjärtsjukdomar

En spansk studie visar att du kan minska risken för hjärtsjukdomar med 30 procent genom att äta en Medelhavsdiet som innehåller kallpressad olivolja och nötter.
 
Medelhavsdieten minskar risken för hjärtsjukdomar
Medelhavsdieten är bra för din hälsa. Det visar ytterliggare en stor studie som pågått i nästan tio år.
 
Studien, som avslutades 2013, är en av de största kliniska tester som genomförts i Spanien och man har fått in mer än 20 miljoner data från mer än 200 vårdcentraler. I underlaget ingår även prover från 7500 personer i åldern 55-80 år.
 
Slutsatsen är att en Medelhavsdiet som kompletteras med kallpressad olivolja och nötter förhindrar hjärt-och kärlsjukdomar som till exempel hjärtinfarkt, stroke och kardiovaskulär död.
 
Andra positiva effekter av Medelhavsdieten är minskad risk för hjärtsvikt, diabetes, cancer, kognitiv nedsättning och andra neurodegenerativa sjukdomar.
 
 
Fakta:
Medelhavsdieten - så ska du äta:
 
  • Vegetabiliska produkter som grönsaker, frukt, bär och baljväxter.
     
  • Välj spannmål med mycket fibrer (fullkornsprodukter).
     
  • Använd kallpressade olivolja som huvudsakligt fett.
     
  • Efterrätt = frukt och bär.
     
  • Ät mer fisk
     
  • Ät ägg med måtta, cirka 2-4 ägg per vecka.
     
  • Ät måttligt till lite av kyckling.
     
  • Ät lite av rött kött och köttprodukter.
     
  • Ät nötter minst tre gånger i veckan.
     
  • Ät mejeriprodukter dagligen, välj fettsnål yoghurt och ost.
     
  • Drick vatten, cirka 4-8 glas om dagen.
     
  • Drick måttligt med alkohol, främst i form av rött vin i samband med måltider.
  •  
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    Inga kommentarer har skrivits än
    Kommentera denna artikel