Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2018-01-22

Rödbeta är bra för hälsan

Rödbetor innehåller massor av nyttigheter, bland annat antocyaniner som stärker ditt immunförsvar.
 
Rödbeta är bra för hälsan
Rödbetan har sitt ursprung från Främre Asien och finns i ett flertal sorter.
 
Rödbetan är en tvåårig ört som i Sverige växer från september till sent på hösten. De rödlila rödbetorna säljs hela året medan polkagrisrödbetorna säljs mellan oktober och januari och gulbetorna mellan augusti och januari.
 
Rödbetan innehåller gott om kostfibrer som tar sig igenom kroppen oföränderliga men fungerar som mat åt tarmbakterierna. Dessutom ser fibermängden till att höja blodsockret långsammare vilket skapar en mer balanserad energinivå och vi håller oss mätta samtidigt som sötsuget minskar.
 
Sänker blodtrycket
Flera studier vid Queen Mary University i London har visat att rödbetsjuice kan sänka blodtrycket. En av hemligheterna är att rödbetan innehåller nitrat och betain.
 
I en av studierna såg man att blodtrycket sänktes inom 24 timmar för de som drack rödbetsjuice. Det räckte med 250 ml rödbetsjuice för att få samma blodtryckssänkande effekt som medicin. Ju högre blodtrycket var från början desto bättre effekt. Ett sänkt blodtryck kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar och stroke.
 
Andra nyttigheter i rödbetor är B-vitaminet folat, som är nödvändigt för cellernas ämnesomsättning och för bildningen av nya röda blodkroppar. Brist på folat, eller folsyra som det heter i form av kosttillskott, ger blodbrist och är särskilt viktigt för gravida för att förhindra vissa fosterskdor.
 
Rödbetor innehåller även betacyanin som ger den röda färgen. Betacyanin tycks förhindra tumörtillväxt, parasiter, infektion och har en positiv inverkan på blodets reningsfunktion. Rödbetan har visat sig stärka immunförsvaret i lever och immuncellerna. Kisel är en annan ingrediens i rödbeta som har betydelse för hud, hår, naglar, ligament och skelettets hälsa.
 
 
Fakta:
Oxalsyra
Rödbetor, särskilt rödbetsbladen, innehåller oxalsyra som för friska personer inte har någon negativ påverkan för hälsan. Som alltid är det viktigt att inte överdriva intaget och att variera sin kost.
 
För känsliga personer kan stora mängder oxalsyra påverka risken för njursten, särskilt för de som har obalans i kalcium och D-vitaminintag. Personer med nedsatt njurfunktion bör begränsa sitt intag av oxalsyra.
 
Halten av oxalsyra är låg hos de flesta vegetabiliska livsmedel, men i till exempel spenat, rabarber, rödbetsblad, kakao och carambole kan det finnas oxalsyra i ganska stor mängd.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel