Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2018-09-21

Krydda din hälsa

Örter och kryddor är riktig powermat. Här listar vi kryddorna som ger din hälsa en extra kick.
 
Basilika
Basilika är mest känd som en ingrediens i pesto. Men den kan gärna användas istället för sallad eller som topping på soppa eller en smörgås.
 
Basilika innehåller flyktiga oljor som anses ha anti-inflammatoriska egenskaper och kan ge lindring åt tarminflammationer och reumatoid artrit. De eteriska oljorna i basilika innehåller ämnen som är antibakteriella.
 
Basilika innehåller även magnesium som verkar lugnande för muskler och blodkärl och kan ha positiv effekt på oregelbunden hjärtrytm.
 
Ingefära
Ingefära har länge använts inom folkmedicinen för att behandla allt från förkylningar och illamående till förstoppning. Ingefära kan användas färsk eller i pulverform. 1 msk färsk riven ingefära motsvarar ungefär 1/8 tsk mald ingefära.
 
Ingefära innehåller bland annat gingeroler som hämmar inflammationer i kroppen och därmed är positivt för personer med astma och ledinflammationer.
 
Gurkmeja
Gurkmeja är en ört som är besläktad med ingefära. Den ger curryrätter den karakteristiska gula färgen och dess speciella smak. Curcumin är en aktiv substans i gurkmeja som verkar som en antioxidant med antiinflammatorisk effekt. Man tror att gurkmeja kan ha en positiv effekt på autoimmuna sjukdomar som ledgångsreumatism, allergier och tarmsjukdomar.
 
I vissa studier på djur har gurkmeja gett positiva resultat på att hämma cancertillväxten. Gurkmeja sägs även lindra mot nedstämdhet.
 
Rosmarin
Rosmarin är känd för sin positiva inverkan på blodcirkulationen och stärker våra små fina blodkärl, kapillärerna. Rosmarin är en bra källa till antioxidanter och innehåller mineraler som kan stärka immunförsvaret. Rosmarin innehåller även växtämnen, bland annat saponiner, som har avgiftande effekter.
Rosmarin är bra för matsmältningen och kan förebygga gasbildning. Prova att dricka några koppar te på rosmarin om du har dessa problem. Det sägs också att rosmarin kan påverka produktionen av acetylkolin positivt, vilket underlättar inlärning och förbättrat minne.
 
Om du bakar bröd är det en fördel att krydda med rosmarin, eftersom det i studier visat sig sänka akrylamidhalten i brödet.
 
Chilipeppar
Chilipaprika innehåller capsaicin, en kemisk förening som kan lindra smärta och har antibakteriella egenskaper. Chili är också bra för matsmältningen.
 
Vitlök
Vitlök innehåller gott om svavelhaltiga ämnen och är en bra källa till arginin, oligosackarider, flavonoider och selen. Det är allicin som ger vitlök dess karaktäristiska doft. Allicin produceras när vitlöken hackas eller pressas.
Flera studier visar att regelbundet intag av vitlök kan minska risken för cancer i mage, tarmar, matstrupe, bukspottkörtel och bröst. Den skyddande effekten verkar bero på att vitlökens ämnen hämmar bakterieinfektioner och bildandet av cancerframkallande ämnen, främjar DNA-reparation och framkallar celldöd.
 
Vitlök bidrar till avgiftning och stöder immunsystemet. Vitlök kan också sänka blodtrycket.
 
Pepparmynta
Pepparmint är en naturlig korsning mellan vattenmynta och grönmynta. Den har använts i tusentals år som ett naturligt stöd för matsmältningen och kan lindra symtom som gasbildning, kramper, matförgiftning, colon irritable och diarré. Pepparmynta verkar genom att lugna musklerna i magen och förbättrar därmed flödet av galla, vilket möjliggör att maten kan passera snabbare.
Prova att dricka pepparmyntte om du har orolig mage eller ont i halsen.
 
Kamomill
Kamomill anses ha en lugnande inverkan och kan användas om man har problem att somna. Drick en kopp kamomillte strax innan du ska gå och lägga dig. Jamomillte anses också kunna lindra magkramper eftersom den har en muskelavslappnande effekt på mage och tarm.
 
 
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel