Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2018-01-21

Paleo passar äldre kvinnor

Överviktiga kvinnor som passerat klimakteriet går ner mer i vikt och har lättare att hålla den lägre vikten om de äter paleokost visar en ny studie.
 
Paleo passar äldre kvinnor

Fotograf: sund.nu

Studien visar även att paleokosten ger lägre nivåer av riskfaktorer för typ 2-diabetes och hjärtkärlsjukdomar.
 
– Resultaten är slående. Trots att kvinnorna fick äta obegränsat var viktnedgången bestående efter två år. Ännu viktigare än vikten var de påtagligt förbättrade nivåerna av blodfetter och tecken på minskad inflammation, säger Caroline Blomquist, doktorand vid Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin vid Umeå universitet.
 
Studiegruppen följdes under två år och bestod av 70 postmenopausala kvinnor med ett BMI över 27, det vill säga överviktiga kvinnor som har passerat klimakteriet.
 
Hälften av kvinnorna åt enligt de nordiska näringsrekommendationerna medan hälften följde en paleolitisk diet. Ingendera gruppen hade några särskilda restriktioner för hur mycket de fick äta, utan restriktionerna bestod enbart i kostens sammansättning. Kvinnorna följdes upp efter ett halvår och efter två år.
 
Det visade sig att bägge grupperna gick ned i vikt. Mest gick kvinnorna som åt paleokost ned, från ett genomsnitt på 87 till 78 kilo, jämfört med en minskning från 86 till 80 kg för gruppen som följde de nordiska näringsrekommendationerna.
 
Viktminskningen i båda grupperna följdes av en minskad inflammation i såväl fettväven som i cirkulationen.
 
Kvinnorna som följde den paleolitiska dieten fick en mer påtaglig minskning av farlig bukfetma. Specifikt konstaterades tydligt sänkta nivåer av vissa fettsyror och blodfetter som anses vara av stor betydelse för utveckling av typ 2-diabetes och hjärtkärlsjukdom. Man kunde också se att enzymer som är inblandade i kroppens fettinlagring var mindre aktiva i stenåldersgruppen.
 
Kvinnor efter klimakteriet är en riskgrupp för fetma, bland annat till följd av minskad bildning av östrogen i kombination med överintag av energirik föda och minskad fysisk aktivitet.
 
Paleokosten innehåller ett högt intag av protein och omättat fett och har lågt glykemiskt index. Paleokost består främst av grönsaker, magert kött, fisk, fågel, ägg, skaldjur, frön, nötter, olja och frukter.
 
Den stora skillnaden mot de nordiska näringsrekommendationerna är att den paleokost inte innehåller spannmål, mjölk, raffinerat socker eller tillsatt salt.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel