Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2018-02-08

Örter och kryddor bra för hälsan

Örter och kryddor kan minska risken för vävnadsskador och inflammation i samband med högt blodsocker.
 
Örter och kryddor bra för hälsan
Forskare har studerat extrakt från 24 vanliga örter och kryddor.
 
Som förväntat fann man höga halter av antioxidantrika föreningar, fenoler och de kunde påvisa ett direkt samband mellan fenol-innehåll och förmåga att blockera bildandet av föreningar som bidrar till skador som orsakas av diabetes och åldrande.
 
Forskarna menar att eftersom örter och kryddor har ett mycket lågt kaloriinnehåll och är relativt billiga så är de ett utmärkt sätt att få i sig antioxidanter som ger anti-inflammatorisk effekt.
 
När blodsockerhalten är hög så startar en process där sockret binds till protein och bildar AGE-föreningar, avancerade glucosylerade restprodukter. Dessa föreningar angriper immunförsvaret, vilket resulterar i inflammation och att vävnaden skadas. AGE-föreningar ökar risken för kroniska sjukdomar och bidrar till snabbare åldrande.
 
I studien såg man ett starkt och direkt samband mellan fenol-innehåll i örter och kryddor och deras förmåga att hämma bildningen av AGE föreningar.
 
Kryddor som kryddnejlika och kanel har fenolnivåer som är 30 procent respektive 18 procent, medan örter som oregano och salvia har åtta respektive sex procent fenol-innehåll. Som jämförelse innehåller blåbär - som är allmänt känd för sina antioxidantegenskaper - ungefär fem procent fenol. Fenol nivåerna avser torr substans.
 
Olika fenoler absorberas olika av kroppen och har olika verkningsmekanismer, så det är sannolikt att en mängd olika kryddor kan ge maximal nytta. Genom att använda olika örter och kryddor i sin matlagning skulle man kunna dubbla eller tredubbla det medicinska värdet på måltiden utan att öka kaloriinnehållet nämnvärt.
 
Genom att ha kontroll på sitt blodsocker kan man också minska risken för hjärtskador associerade med diabetes och åldrande. Högt blodsocker ökar risken för hjärtsjukdomar delvis på grund AGE-föreningar i blodet och i blodkärlen. AGE förvärrar åderförkalkningen.
 
Kanel har visat sig sänka blodsockret genom att agera på flera olika nivåer: Magsäckstömningen saktas ner för att minska det kraftigt höjda blodsockret efter måltiden och därmed förbättras insulinkänsligheten. Kanel ökar också antioxidantförsvaret.
 
Många äter inte rekommenderade fem portioner frukt och grönsaker per dag. Men genom att använda örter och kryddor istället för salt så kan man öka den näringsmässiga kvaliteten på sina måltider rekommenderar forskarna.
 
 
Källa: University of Georgia
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel