Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2018-02-19

Maten som påskyndar åldrandet

Om du vill hålla dig frisk bör du undvika maten som får dig att åldras för snabbt.
 
Maten som påskyndar åldrandet
  • Socker
    Vi svenskar älskar socker och tillhör de som konsumerar mest socker i Världen. För stort intag av socker leder till mindre kollagen i huden och det i sin tur ökar risken för rynkor och skador på våra celler. Socker anses även spela en viktig roll i uppkomsten av våra vanligaste folksjukdomar som fetma, demens, cancer och hjärt-kärlsjukdomar. Socker anses även, särskilt i kombination med fett, vara beroendeframkallande. Undvik socker, läsk och andra sötningsmedel. Välj frukt och bär istället.
     
  • Delvis härdat fett
    Raffinerade och bearbetade livsmedel som kakor, kex, bakverk, snabbmat och pulvermos innehåller ofta delvis härdat fett. De är tillverkade av oljor som på kemisk väg omarbetas till ett fastare fett. I denna process bildas transfetter som är skadliga för våra celler och ökar risken för inflammationer och för tidigt åldrande.
     
  • Raffinerade kolhydrater
    Kolhydrater som bearbetats mycket förlorar sitt naturliga näringsvärde, Vetemjöl är ett exempel på detta. Själva vetekärnan är näringsrik, men genom raffinering så förloras all näring och man behöver i slutet av processen tillsätta vitaminer för att få tillbaka en liten del av näringen. De naturliga fibrerna har försvunnit och det gör att till exempel vetemjöl beter sig ungefär som socker i kroppen. Följden blir en ökad belastning på blodsocker och insulin. Välj istället obearbetade kolhydrater i form av frukt, grönsaker, bär, baljväxter och fullkornsprodukter som quinoa och råris. De ger en jämnare utsöndring av energi och de nyttiga fibrerna gör nytta för tarmbakterierna.
     
  • Friterad, hårt stekt och grillad mat
    Tillagning av mat vid höga temperaturer, över 80 grader, ökar inflammatoriska föreningar som kallas AGE. Ämnet ansamlas i kroppen och ökar risken för inflammation samtidigt som det försvagar muskler och kärl. Höga nivåer av AGE i kroppen är kopplade till benskörhet, neurodegeneration, hjärtsjukdomar, stroke och andra åldersrelaterade sjukdomar. För att minska risken kan du tillaga mat vid lägre temperatur, ugnsbaka och koka istället för att steka, grilla eller fritera maten. Genom att äta bär, grönsaker och frukt kan du minska halterna av AGE i kroppen.
     
    Källa: care2
  •  
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    Inga kommentarer har skrivits än
    Kommentera denna artikel