Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2018-05-08

Matguide för hjärnan

Det finns mat som är bättre än andra för hjärnans funktion. Vi listar maten som ger hjärnkraft och minskad risk för Alzheimers sjukdom.
 
Matguide för hjärnan
  • Valnötter:
    Valnötter är rika på polyfenoler, omega 6 och omega 3-fettsyror som är viktiga för hjärnans funktion. Valnötter är också effektiva mot tilltäppta artärer och kan öka blodtillförseln till hjärnan. Valnötter kan varieras med pistagenötter och hasselnötter.
     
  • Ostron:
    Studier har bekräftat att låga nivåer av vitamin B12 i livsmedel är relaterade till en ökad risk för Alzheimers. Ät gärna fisk och skaldjur som ostron, räkor, musslor och musslor.
     
  • Livsmedel med vitamin E och Vitamin C:
    C-vitamin är bra för immunförsvaret och E-vitamin ger antioxidanter som skyddar cellmembranen och förhindrar skador från fria radikaler. C-vitamin finns i frukter som apelsiner, paprika och kiwifrukt. E-vitamin finns i avocado, solrosolja, vetegroddar och frön.
     
  • Röda druvor:
    Skalet på röda druvor innehåller resveratrol, som är en stark antioxidant. Drick druvjuice eller ett glas rött vin, helst ekologiskt. Eller ät ekologiska röda druvor.
     
  • Choklad: Mörk choklad och kakao:
    Chokladen ökar blodflödet till hjärnan. Mörk choklad är sammansatt av aminosyran tryptofan, som har en naturlig antidepressiv verkan.
     
  • Fisk:
    Fet fisk är rik på omega 3-fettsyror som är bra för minne och koncentration.
     
  • Gröna grönsaker:
    Gröna bladgrönsaker innehåller folsyra som är bra för minnet. Även gröna grönsaker innehåller folsyra. Ät till exempel sparris, spenat, gröna bönor, grönkål, grönsallat och ärter.
     
  • Blåbär:
    Blåbär innehåller mycket antioxidanter som passar hjärnan.
     
  • Avokado:
    Innehåller bra fetter och vitamin E.
     
     
    Källa: Livinggreen mag
  •  
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    Inga kommentarer har skrivits än
    Kommentera denna artikel