Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2018-06-27

Var rädd om hjärtat

Risken för hjärtinfarkt och stroke är två till fyra gånger så stor hos dem med typ 2 diabetes jämfört med personer utan diabetes.
 
Var rädd om hjärtat

Fotograf: sund.nu

För den som har typ 2–diabetes är det lika viktigt att ta hand om sitt hjärta och sina blodkärl som det är att ta hand om sitt blodsocker.
 
- Det är därför viktigt att vi hjälps åt att sprida budskapet att det verkligen finns insatser man själv och sjukvården kan göra för att påverka denna risk. Det handlar om att ha kunskap om hur man lever så gynnsamt som möjligt för sitt diabeteshjärta och att man har en effektiv behandling som, förutom att reglera blodsockret, även minskar risken för hjärtkärlsjukdom, säger Christina Östberg Lloyd, Medicinsk och klinisk forskningsdirektör, Novo Nordisk Scandinavia AB.
 
Så vårdar du ditt diabeteshjärta
 
Blodsockerkontroll
Forskning har visat att god blodsockerkontroll är en av de viktigaste faktorerna för att minska framtida skador i kroppens små kärl. Komplettera med kontroll av blodtryck och blodfetter för att förhindra hjärt-kärlkomplikationer. En långsiktigt god kontroll av blodsockret, högt blodtryck och höga blodfetter samt rökstopp minskar påtagligt risken för hjärt-kärlkomplikationer.
 
Balanserad kost
En bra kost stabiliserar blodsockret, ger förbättrad metabol kontroll och minskar risken för hjärt-kärlsjukdom genom att påverka vikt, blodfetter, blodtryck och blodsockerkontroll i positiv riktning.
 
Försök att äta grönsaker, frukt, fullkorn, fisk, kött, ägg och ost och minska på rött kött, feta och söta livsmedel och drycker. och andra icke mejeribaserade proteiner. Undvik för mycket salt eftersom det kan höja blodtrycket. Undvik även transfetter som finns i friterad mat, bakverk och sötsaker.
 
Motionera
Regelbunden motion förbättrar blodtrycket, blodfetter och hjärtats och blodkärlens hälsotillstånd. Dessutom är det lättare att behålla en sund vikt.
 
Sluta röka
Att sluta röka är ett snabbt och effektivt sätt att minska risken för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar. Det är faktiskt så att risken minskar direkt efter att du slutat röka och efter 11 år ligger du på samma risknivå som en person med diabetes som inte röker.
 
Följ din diabetesbehandling
Om du använder läkemedel för att uppnå en bra blodsockerkontroll är det viktigt att du följer läkarens ordination. Typ 2-diabetes är en progressiv sjukdom vilket gör att man efter något/några år med kost- och motionsbehandling behöver göra tillägg med antingen tabletter, GLP-1 behandling eller insulinbehandling. Att ha en bra blodsockerkontroll ger långsiktiga vinster i form av minskad risk för följdsjukdomar.
 
Gå på kontroller
Att regelbundet kontrollera dina blodsockernivåer är det bästa sättet att kontrollera din diabetes och minska risken att utveckla hjärt- och kärlsjukdomar. Det är också viktigt att du regelbundet besöker sjukvården för att kontrollera ditt blodtryck och dina kolesterolnivåer.
 
 
 
Källa novo nordisk/diabeteshjartat.se
 
Fakta:
Fakta typ 2 diabetes och hjärtkärlrisk
 
* Över 400 000 personer i Sverige har diagnostiserad med typ 2 diabetes.
* 34 % av alla personer med typ 2 diabetes har någon form av hjärtkärlsjukdom.[4]
* 33 % har hög risk att utveckla hjärtkärlsjukdom inom 5 år.[5]
* 70 % av alla dödsfall hos personer med typ 2 diabetes beror på hjärtkärlsjukdom.[1]
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel