Publicerad: 2017-10-04
Skydda dig mot virus och bakterier
Dålig kost, sömn och stress bidrar till att vi lättare drabbas av bakterier och virus. Här får du tipsen som ger dig ett starkare immunförsvar så du kan stå emot förkylningar och influensa.
 
Skydda dig mot virus och bakterier

Immunförsvaret fungerar som ett försvar mot bland annat förkylningar, allergier, intoleranser, infektioner, influensa och matförgiftning. Bakterier och virus får lättare fäste hos personer med ett sänkt immunförvar.
 
Det finns en hel del du kan göra för att stärka ditt immunförsvar och stå emot virus och bakterier. Kroppens organ och celler behöver näringsämnen för att fungera optimalt. Därför ger en dålig kosthållning snabbt ett sämre immunförsvar.
 
Genom att äta en varierad och väl sammansatt kost, sova 7-8 timmar per natt och motionera regelbundet kan du stärka ditt immunförsvar rejält.
 
Mat som stärker immunförsvaret
Mat som innehåller rikligt med vitamin A, C, E och B-komplex hjälper till att stärka immunförsvaret. Viktiga mineraler är zink, selen och kalcium.
 
Utöver vitaminer och mineraler behöver kroppen protein från magert kött, fisk och baljväxter och bra fettsyror från nötter, fet fisk och frön. Genom att äta fibrer hjälper du tjocktarmen att hålla stånd mot tillväxten av skadliga bakterier.
 
Ät mer av:
  • Grönsaker:
    lök, vitlök, broccoli, rödbeta, morötter, kål, avokado och nässla.
     
  • Frukt & bär:
    blåbär, apelsin, citron, granatäpple, nypon, kiwi, tranbär och havtorn.
     
  • Kryddor och örter:
    ingefära, timjan, salvia, pepparmynta och rosmarin.
     
  • Probiotisk naturell yoghurt
    I yoghurt finns hälsosamma bifidus- och lactobacillusbakterier. En frisk mage kryllar av dessa bakterier men stress, antibiotika och dålig kosthållning kan göra att de skadliga bakterierna tar över och medför sänkt immunförsvar.
     
  • Fettsyror från nötter, frön och fet fisk
     
  • Vitt och grönt te
     
  • Groddar & mjölksyrade grönsaker
     
    Den viktiga motionen
    Förutom att äta rätt stärks immunförsvaret genom motion. Motion gör att lymfvätskan - som innehåller immunförsvarsceller - får ett bättre flöde genom kroppen.
     
    Motion stimulerar också blodcirkulationen och förbättrar syrsättningen i kroppens organ. Börja med promenader om du idag inte tränar regelbundet.
     
  • Fakta:
    Stärk immunförsvaret
     
  • Se till att få tillräckligt med sömn.
  • Utnyttja dagsljuset - tillbringa tid ute, gå promenad på lunchen.
  • Varva ner efter arbete och/eller annan stress.
  • Umgås med vänner och familj.
  • Njut av livet.
     
    Immunförsvarets fiender
     
  • Brist på vitaminer och mineraler
  • Socker
  • Stress
  • Rökning
  • Alkohol
  • Brist på motion
  • Sömnbrist
     
  •