Publicerad: 2012-07-15
Groddar och skott - sprängfyllda med näring
Fler och fler blir nyfikna på att grodda eller odla skott hemma. Inom levande föda och raw food är det vardagsmat, men för dom flesta är det mest alfalfagroddar som smygit sig in i kosten någon gång. Har du inte provat groddar och skott ännu så är det hög tid. Här får du en groddguide till härliga frön att grodda eller odla skott på.
 
Groddar och skott - sprängfyllda med näring

Groddar och skott ger mycket näring, är goda och dessutom billiga. Ät dom på smörgåsen, i sallader eller soppor, använd som topping eller mixa till en sås.
 
Groddar och skott innehåller vitaminer, mineraler, livsviktiga fettsyror, enzymer och protein och sägs öka sitt näringsvärde med i snitt 300 procent. Vissa förespråkare menar att enstaka näringsämnen ökar med upp till 1200 procent.
 
Vad är skillnaden på groddar och skott?
Groddar är oftast gjorda av frön eller spannmål, men kan också vara bönor, linser eller nötter. De blötläggs och får sedan grodda i en bunke, glasburk, groddburk eller groddapparat.
 
Från fröet växer det ut en liten svans, grodd, som efter ett par dagar växer till sig till långa trådiga groddnystan.
 
Skott görs oftast av ärtor eller solrosfrön med skal. De tar lite längre tid och planteras i jord efter att de groddat. Groddarna utvecklas efter några dygn till skott. De ser ut som en gräsliknande växt med ett litet blomskott på toppen.
 
Groddguide
Här är en komplett groddguide som hjälper dig att komma igång med groddningen.
 
Alla groddar ger protein, fibrer, antioxidanter, essentiella fettsyror, klorofyll, fytoöstrogener och enzymer. Fytoöstrogener har i forskning visat sig kunna skydda mot cancer särskilt i bröst och prostata. De lindrar även klimakteriebesvär. Utöver dessa ämnen förekommer vitaminer och mineraler som framgår nedan.
 
  • Mungbönsgroddar
    En enkel nybörjargrodd som dom flesta gillar smaken på. Sägs vara bra för hår, hud och naglar. Innehåller fibrer, C-vitamin, D-vitamin, vitamin B17, folat, järn, zink och kalcium.
     
    Mängd till 1-litersburk: 1 dl
    Blötläggning: 12 timmar
    Groddas: 2-4 dagar
    Hållbarhet i kylskåp: 4-7 dagar
     
  • Linsgroddar
    Oftast används gröna linser, men det går även att grodda svarta och röda linser. Linser kan sänka kolesterolhalten, lindra vid njursten samt ledgångsreumatism och förbättra tarmhälsan.
     
    Innehåller bland annat B1, B2, C-vitamin, folsyra, zink, kalcium och järn.
     
    Mängd till 1-litersburk: 1 dl
    Blötläggning: 12 timmar
    Groddas: 2-3 dagar
    Hållbarhet i kylskåp: 4 dagar
     
  • Bockhornsklövergroddar
    Har använts inom folkmedicin i Indien och Kina för att behandla artrit, astma, matsmältningsproblem och hudproblem. I studier har man sett positiv effekt på diabetes, kolesterol och mjölkproduktionen hos ammande kvinnor.
     
    Innehåller kalcium, magnesium, mangan, fosfor, kalium, kisel, zink och i princip alla vitaminer inklusive folsyra.
     
    Mängd till 1-litersburk: 1 dl
    Blötläggning: 8 timmar
    Groddas: 3-4 dagar
    Hållbarhet i kylskåp: 4 dagar
     
  • Alfalfagroddar
    Är bra för blodet och anses kunna sänka blodtryck samt kolesterol.
     
    Innehåller kalium, kalcium, järn, magnesium, zink, selen, fosfor, C-vitamin, B-vitaminerna B1, B3, B2, B6, B9 (folsyra), karoten, D-vitamin, A-vitamin, E-vitamin och K-vitamin.
     
    Mängd till 1-litersburk: 1,5-2 msk
    Blötläggning: 4-6 timmar
    Groddas: 4-5 dagar
    Hållbarhet i kylskåp: 4 dagar
     
  • Broccoligroddar
    Broccoligroddar innehåller ämnet sulphorophan som i studier visat sig kunna förebygga cancer och lindra inflammationer i bland annat luftvägarna.
     
    Innehåller A-vitamin, K-vitamin, E-vitamin, vitamin B6, B12, B3 och B1, C-vitamin samt mineralerna magnesium, forsfor, järn och selen.
     
    Mängd till 1-litersburk: 3 msk
    Blötläggning: 8-12 timmar
    Groddas: 3 dagar
    Hållbarhet i kylskåp: 3-5 dagar
     
  • Sesamgroddar
    En grodd för otåliga. Den är klar på 1 dygn och bör ätas direkt eftersom den annars kan få en besk eftersmak.
     
    Innehåller mycket kalcium samt B-vitaminer inklusive B5, vitamin C och E samt järn, magnesium och fosfor.
     
    Mängd till 1-litersburk: 2 dl
    Blötläggning: 5 timmar
    Groddas: 1-2 dagar
    Hållbarhet i kylskåp: max 1 dygn
     
  • Solrosfrögroddar
    Bryter ner fetter och förbättrar matsmältningen.
     
    Innehåller lecitin, vitamin A, B, C och E samt mineralerna kalcium, järn, magnesium, niacin, fosfor och kalium.
     
    Mängd till 1-litersburk: 5 dl
    Blötläggning: 5 timmar
    Groddas: 0,5-1 dygn
    Hållbarhet i kylskåp: max 1 dygn
     
  • Quinoagroddar
    Quinoa är mycket lättgroddad och omtyckt av de flesta. Passar bra som bas i sallader. Den innehåller gott om magnesium som anses vara bra för blodkärlen och hjärthälsan.
     
    Innehåller magnesium, mangan, järn, tryptofan, koppar, fosfor, B1, B2, B3, B6, E-vitamin samt folsyra.
     
    Mängd till 1-litersburk: 2,5 dl
    Blötläggning: 5 timmar
    Groddas: 0,5-1 dygn
    Hållbarhet i kylskåp: max 1 dygn
     
  • Bovetegroddar
    Bovete är förknippat med en förbättring av kolesterol, blodsocker och blodtryck.
     
    Innehåller lecitin, vitamin A, C och E samt mineralerna kalcium, järn, magnesium, niacin, fosfor och kalium.
     
    Mängd till 1-litersburk: 2,5 dl
    Blötläggning: 5 timmar
    Groddas: 1-2 dygn
    Hållbarhet i kylskåp: 4 dagar
     
  • Rädisgroddar
    Rädisa innehåller svavel som är viktigt för huden. De har även en renande effekt och stödjer lever och gallblåsa.
     
    Innehåller vitamin A, B, C, E och K samt kalcium, järn, magnesium, fosfor, kalium, zink och karoten.
     
    Mängd till 1-litersburk: 0,5 dl
    Blötläggning: 3 timmar
    Groddas: 4-5 dygn
    Hållbarhet i kylskåp: 2-4 dagar
     
  • Rödklövergroddar
    Anses vara bra för hormonbalansen och blodet.
     
    Innehåller Vitamin A, B, C, E och Ksamt mineralerna kalcium, järn, magnesium, fosfor, kalium, zink och karoten.
     
    Mängd till 1-litersburk: 2 msk
    Blötläggning: 5 timmar
    Groddas: 4-5 dygn
    Hållbarhet i kylskåp: 3-4 dagar
     
  • Senapsfrögroddar
    Senapsfrön har en antiinflammatorisk verkan och kan skydda våra celler.
     
    Innehåller vitamin A, B, C, E och K samt kalcium, järn, magnesium, fosfor, kalium, karoten och zink.
     
    Mängd till 1-litersburk: 0,5 dl
    Blötläggning: 5 timmar
    Groddas: 4-5 dygn
    Hållbarhet i kylskåp: 2-4 dagar
     
    Så groddar du:
    För att slippa hålla ordning på olika blötläggningstider kan du välja att alltid blötlägga över natten. På så sätt täcker du in de som ska blötläggas minst, 4 timmar, och de som ska blötläggas mest, 12 timmar.
     
    1. Skölj fröerna noga och lägg i till exempel en bunke. Häll på rikligt med vatten, cirka 3 gånger frömängden, eftersom de sväller under blötläggningen. Låt dem ligga i blöt under natten.
     
    2. Häll av blötläggningsvattnet och skölj noga. Undvik att peta med fingrarna bland groddfröerna. Täck bunken med en handduk och låt stå i rumstemperatur.
     
    3. Nu ska groddarna spira i ett antal dygn, se beskrivning ovan. Skölj dom noggrant två gånger per dag. Stjälp till exempel över groddfröerna till en sil och skölj. Häll därefter tillbaka dom i bunken igen och täck med handduken. Fingra inte i bunken, då kan det bildas bakterier.
     
    4. När groddarna är färdiga så kan de förvaras i kylskåp ett par dagar.
     
    Så odlar du skott
    De vanligaste skotten är ärtskott, solrosskott, boveteskott och mungbönsskott.
     
  • Boveteskott och ärtskott
    Använd bovete med skal, mörkbruna frön, till boveteskotten och gröna eller gula ärtor till ärtskotten.
     
    1. Blötlägg och grodda enligt groddguiden ovan.
     
    2. När de groddat klart placeras groddarna på till exempel en såbricka med jord. Sprid ut groddarna och täck med lite jord. Sätt på ett lock och låt stå cirka 3 dygn. Spraya med vatten dagligen så att de har jämn fuktighet.
    3. Ta av locket när skotten börjar komma och ställ såbrickan ljust i cirka 4 dygn.
     
    4. Skörda skotten genom att klippa av dom en bit ovanför jorden. Skölj noga. Om de ska förvaras i kylskåp är det bättre att de är torra och sköljs innan användandet.
     
  • Solrosskott
    Använd helst solrosfrön med skal för optimal näring. Säljs som till exempel fågelfrön.
     
    Gör på samma sätt som med boveteskott och ärtskott. Solrosfrön kan även sås direkt utan groddning om man vill förkorta tiden något.
  • Fakta:
    Viktigt att tänka på vid groddning:
    - Håll fröna fuktiga
    - För blöta frön kan ge mögeltillväxt
    - Peta inte med fingrarna bland groddarna, använd sked
    - Skölj två gånger per dag
    - Gör rent groddbunken innan ny groddning görs
    - Groddarna ska stå mörkt tills de är färdiga
    - Ibland bildas en vit hinna bland groddarna som inte ska förväxlas med mögel. Skölj så försvinner den.