Publicerad: 2017-08-01
Tryptofan ger glädje och bättre sömn
Tryptofan brukar kallas för ett naturligt anti-depp-medel. Genom mat kan kroppen bilda tryptofan som hjälper oss att reglera både humör och sömn. Här listar vi maten som du behöver för att må bättre.
 
Tryptofan ger glädje och bättre sömn

Tryptofan är en livsviktig aminosyra som samverkar med signalsubstansen serotonin och melatonin. Serotonin påverkar vår sinnesstämning och melatonin påverkar vår sömn och dygnsrytm.
 
Kroppen kan inte själv tillverka tryptofan utan vi behöver få i oss den genom kosten. Genom att dagligen tillföra tryptofan kan vi både få bättre sömn och humör. Tryptofan finns naturligt i bland annat mjölk, kött, ägg och fisk.
 
Lågt intag ökar risken för depression
En studie på människor där några var depressionskänsliga visade att tryptofan spelar stor roll för utvecklingen av depression.
 
Deltagarna sattes på en kost utan tryptofan och inom några timmar utlöstes nya depressioner hos de som var depressionskänsliga. De deltagare som inte var känsliga för depressioner blev istället irriterade och trötta.
 
En annan studie har visat att tryptofan tillsammans med vitamin B3, niacinamid, gav samma effekt som det antidepressiva medlet imipramin.
Fakta:
Här finns tryptofan i mat:
 
Solrosfrön
Ägg
Bananer
Kött
Mjölk
Kiwi
Aprikoser
Tomater
Ananas
Valnötter
Plommon
Fisk
Kalkon
Kakao
Bönor
 
Tryptofan och hälsa
Tryptofan påverkar vår hälsa genom att
 
- reglera aptiten
- reglera humöret
- ge bättre sömn
- minska ångest, irritation, otålighet och nedstämdhet
- ge ökad koncentrationsförmåga
- minska sug efter snabba kolhydrater
 
Läs mer om tryptofan och serotonin:
 
Mat som gör hjärnan glad>>
 
Serotoninsystem i hjärnan olika hos män och kvinnor>>