Publicerad: 2018-04-14
Nyckeln till viktminskning är beteendeförändring och disciplin
Oavsett anledning till att gå ner i vikt krävs en hel del av den som ska göra det. Främst handlar det om beteendeförändring och disciplin. Precis som att lära sig köra bil, ett nytt språk eller att spela ett instrument så gäller det att öva tills det nya beteendet sitter.
 
Nyckeln till viktminskning är beteendeförändring och disciplin

Beteendeförändring är en viktig hörnsten för att kunna gå ner i vikt och det tar ungefär tre månader för en ny vana eller beteende att sätta sig.
 
Att ändra beteende är tufft och man måste inse att det kommer bli felsteg längs vägen. Men precis som att lära sig ett nytt språk eller att köra bil så är det bara att fortsätta träna på sina nya vanor tills dom sitter lika säkert som andra färdigheter.
 
Εtta tips som hjälper dig att lyckas med din viktminskning:
 
• Δt frukost
Genom att äta inom en timme från att du vaknat kan du öka din ämnesomsättning upp till 20 procent för resten av dagen. Välj gärna något som innehåller protein för bra mättnad.
 
• Väg/Mät dig en gång i veckan
Genom att väga/mäta dig en dag i veckan kan du hålla koll och i tid justera om viktminskningen planar ut eller går åt fel håll.
 
• En timmes måttlig fysisk aktivitet varje dag
Se till att vara fysiskt aktiv en timme per dag. Hit räknas snöskottning, dammsugning, ta trappor i stället för hiss eller två-tre raska 20-minuters promenader.
 
• Minska på tevetittandet/datoranvändningen
Se till att du bara tittar på teve eller surfar på datorn/telefonen när du verkligen behöver. Minimera ditt tevetittande/surfande till max 10 timmar per vecka. Du kommer märka att du plötsligt får tid över till annat, till exempel till att vara mer fysiskt aktiv eller till en ny hobby.
 
• Använd gärna stegräknare
En stegräknare visar hur många steg per dag du går och för att behålla sin vikt och röra sig måttligt hälsosamt bör man komma upp i 5000 steg per dag. För att gå ner i vikt eller att hålla en hälsosam nivå bör man komma upp i 10.000 steg per dag.
 
• Skriv gärna matdagbok
Skriv ner allt du äter och dricker under en vecka för att se vad du verkligen äter. Det är lätt att glömma det som slinker ner mellan måltiderna eller under tiden som du lagar mat annars.
 
• Ställ realistiska mål
Satsa på långsiktiga mål. Att gå ner snabbt i vikt kan vara motiverande i början men kan lika gärna leda till en jojo-effekt där det slutar med att du går upp allt igen. Planera för att gå ner i vikt under minst två-tre månader för att på så sätt etablera det nya beteendet och låta kroppen hinna forma om sig på bästa sätt.
 
• Planera för bakslag
Se till att du har familj, artbetskamrater eller vänner som stödjer dig när det känns trist, enformigt eller tufft under din viktminskning. Planera för vad du ska göra när du till exempel känner sug efter något sött, när du inte vill motionera eller när vågen står still. Genom att planera för bakslag kan du lättare ta dig igenom dom och gå vidare.
 
Källa: Loyola University Health System