Publicerad: 2017-07-13
Yoga förbättrar hjärnfunktionen
Ett enda 20-minuters yogapass förbättrar hjärnfunktionen mer än måttlig till intensiv aerobisk träning.
 
Yoga förbättrar hjärnfunktionen

I studien deltog 30 kvinnliga studenter som fick träna både aerobiskt och yoga vid olika träningstillfällen.
 
Yogapasset var ett Hathayoga-pass. Hatha yoga är en mjukare form av yoga som innehåller olika traditionella övningar som sittande, stående och liggande yogaställningar inklusive isometrisk kontraktion, avslappning av olika muskelgrupper och reglerade andning. Yogapasset avslutades med meditativa övningar och djupandning.
 
Den aerobiska träningen bestod av promenad eller jogging på ett löpband i 20 minuter. Varje deltagare fick ställa in hastigheten och lutningen på löpbandet så att de kunde träna på 60-70 procent av sin maxpuls under hela träningspasset. Denna intensitet valdes eftersom tidigare studier visat på förbättrad kognitiv förmåga vid den träningsintensiteten.
 
Meditation lugnar sinnet
Forskarna blev förvånade över att deltagarna svarade mer på yogaträningen än den aerobiska träningen. Efter ett yogapass såg forskarna förbättring på hjärnfunktioner som reaktionstid, arbetsminne och noggrannhet. Efter den aerobiska träningen fann man inga större förbättringar.
 
Enligt forskarna verkar yoga förbättra den mentala kapaciteten som att bearbeta information snabbt, mer exakt och att lära sig, behålla och uppdatera information mer effektivt. Man tror att det beror på att andning och meditativa övningar syftar till att lugna sinnet och kroppen och på så sätt sätta fokus på kropp, kroppshållning och andning istället för distraherande tankar på annat.
 
Genom meditationsövningar kunde man se en förbättrad självmedvetenhet och sedan tidigare forskning är meditation och andningsövningar kända för att minska ångest och stress, vilket i sin tur kan förbättra de kognitiva funktionerna.