Publicerad: 2015-10-25
Skönhetsmat som ger fin hy
Om du vill ha fin hy gör du klokt i att tänka på vad du stoppar i munnen. Här listar vi maten som är extra bra om du vill ha en fin hud och ett vackert hår.
 
Skönhetsmat som ger fin hy

  • Blåbär
    Blåbär är ett av de mest antioxidantrika bären i världen. Antioxidanterna i blåbär skyddar dina celler och hud från för tidigt åldrande. Ät 1-2 dl blåbär per dag. Variera med björnbär eller acaibär.
     
  • Vild lax
    Välj vildfångad lax, inte den odlade laxen. Vild lax är en av de bästa källorna för omega-3-fettsyror. Dessa fettsyror hjälper till att hålla huden smidig och återfuktad. Lax innehåller också selen som skyddar huden från solen. Dessutom innehåller lax gott om D-vitamin som stärker skelett och tänder. Variera med sill och linfröolja.
     
  • Kiwi
    Kiwi innehåller mycket C-vitamin och antioxidanter. C-vitamin hjälper till att stärka huden och sägs kunna förebygga rynkor samt är stärkande för ben och tänder. Antioxidanterna i kiwi stärker immunförsvaret. Variera med nypon, jordgubbar eller apelsiner.
     
     
  • Ostron
    Ostron är en bra källa till zink. Zink underlättar hudens cellförnyelse och reparation och håller naglar, hår och ögon friska. Variera med baljväxter och kyckling.
     
  • Tomater
    Tomater innehåller antioxidanten lykopen. Lykopen anses ha en föryngrande effekt på huden. Ät dom färska i sallader eller koka dom till en tomatsås. Variera med vattenmelon och röd paprika.
     
  • Valnötter
    Valnötter har många hälsofördelar. Innehåller fina fetter som omega 3 och äen gott om E-vitamin som ger mjukare hud, friskt hår och starka ben. Ät en näve per dag och variera med mandel eller hasselnötter.
     
  • Mörk choklad
    Mörk choklad med minst 70 procent kakaohalt hjälper huden att behålla fukt och kan ge skydd mot solskador. Kakao är ett av de mest antioxidantrika livsmedlen som finns. Variera med kakaosmoothie eller pudra lite kakao över din yoghurt.
     
  • Yoghurt
    Välj fettsnål yoghurt som ger kalcium. Kalcium är bra för skelett och hållning, naglar och tänder. Variera med sesamfrö, kål och parmesanost.
     
  • Sötpotatis
    Sötpotatis innehåller massor av antioxidanten betakaroten. Betakaroten är känd för att fördröja åldrandet och ge fin lyster åt huden. Variera med morötter och röd, gul eller orange paprika.
     
  • Spenat
    En mörkgrön grönsak som innehåller gott om näringsämnen och antioxidanter. Spenat innehåller bland annat lutein, som är bra för ögonhälsan. Spenat innehåller också vitaminerna B, C och E, samt mineralerna kalium, kalcium, järn, magnesium och omega-3 fettsyror. Lägg den på smörgåsen eller blanda den i din sallad eller smoothie. Variera med mangold och grönkål.
     
     
    Källa: The Beauty Diet