Publicerad: 2018-09-20
Näring för bra syn
Ögonsjukdomar som ålderrelaterad makuladegeneration och grå starr ökar i befolkningen. Här kommer tips på mat som kan minska risken för att dina ögon drabbas.
 
Näring för bra syn

  • Betakaroten
    Betakaroten har visat sig kunna skydda ögonen från grå starr och makuladegeneration. Betakaroten finns i morötter, pumpa, sötpotatis och grönkål.
     
  • Blåbär
    Blåbär innehåller gott om näring i form av vitaminer och antioxidanter. De innehåller särskilt mycket av antioxidanterna antocyanider. I studier har man sett att de som äter blåbär får bättre mörkerseende.
     
  • Lykopen
    Lykopen är en antioxidant som kan förbättra ögonhälsa. Lykopen frinns främst i tomater.
     
  • Omega 3 och zink
    En studie med mer än 88.000 deltagare visade att människor som åt minst två portioner fet fisk, som lax, sardiner, makrill, sill eller öring, per vecka löpte en tredjedel mindre risk att utveckla makuladegeneration än de som inte åt fet fisk regelbundet.
     
    Troligen är det koncentrationen av omega 3 i den feta fisken som är hälsosam. Särskilt omega 3 fettsyran DHA finns i mycket högre koncentrationer i näthinnan än i andra delar av kroppen. Även skaldjur är bra att äta eftersom de både innehåller omega 3 och zink. Zink finns också i näthinnan och kan ge skydd mot makuladegeneration. Zink finns även i ägg, mjölk, nötter, ärter, rödbetor och solrosfrö.
     
  • Antioxidanter
    Studier har visat att personer med låga nivåer av antioxidanter löper ökad risk för åldersrelaterad makuladegeneration än de med högre nivåer.
     
    Antioxidanter som skyddar ögonen är C-vitamin som finns i citrusfrukter, broccoli och paprika samt E-vitamin som finns i vegetabiliska oljor, nötter och avokado. Mörka bladgrönsaker, spenat och grönkål innehåller antioxidanterna lutein och zeaxantin som visat sig vara särskilt bra för ögonhälsan och även kan fungera som ett naturligt solskydd för ögonen. Även äggula innehåller lutein och zeaxantin.