Publicerad: 2016-09-11
Skönhetsmat för huden
Vi tipsar om skönhetsmat som är bra för din hud.
 
Skönhetsmat för huden

Genom att äta rätt mat kan du skydda huden mot åldrande, solskador och oxidativ stress.
 
Här är skönhetsmaten som gör gott för huden.
 
Jordgubbar
Innehåller gott om c-vitamin som hjälper huden att läka och främjar en klar och frisk hud. Jordgubbar får sin färg av färgämnet antocyaniner som kan hämma inflammation vid till exempel eksem.
 
Vattenmelon
Vattenmelon ger fukt till cellerna som då kan öka produktionen av kollagen. Kollagen bidrar till att huden behåller sin spänst.
 
Gurka
Gurka innehåller mycket vatten som är bra för att bevara fuktigheten i huden. Utöver vatten innehåller gurka bland annat mineralen kisel som främjar en frisk hud och bindväv.
 
Pumpafrön
Pumpafrön innehåller zink som hjälper huden att förnya cellprocessen. Zink kan även reglera hormon- och oljeproduktion som kopplas till akne. Utöver zink finns gott om fina fettsyror i pumpafrön. De hjälper huden att behålla en mjuk och elastisk hud. Pumpafrön innehållet även B6 som främjar hormonbalansen.
 
Mandel
Mandel hjälper till att ge en klar och frisk hy. Mandel innehåller bland annat E-vitamin som bidrar till att hålla huden frisk både invändigt och utvändigt. E-vitamin bidrar också till en mjuk och elastisk hud. Mandelolja är bra som hudolja då den lugnar huden och påskyndar ärrläkning. Mandel innehåller även magnesium som kan bromsa hudens åldrande och acne.
 
Paranötter
Innehållet av selen och nyttiga omegafetter ger antiinflammatorisk effekt och stärker huden.
 
Ananas
Ananas innehåller enzymet bromelain som hjälper huden att behålla fukt och mjukhet. Bromelain är även inflamamtionshämmande. Ananas innehåller även mangan, c-vitamin och kalium som hjälper vävnaderna att hålla sig friska.
 
Morötter
Morötter innehåller betakaroten som vid dagligt intag ger huden en lätt solkysst ton och lite skydd mot solen. Innehållet av kiseldioxid är också främjande för huden.
 
Mörkgröna bladgrönsaker och örter
Genom att använda mörkröna örter och bladgrönsaker dagligen kan du skydda huden mot solens skadliga strålar. Exempel på örter och bladgrönsaker är färsk spenat, ruccola, persilja, basilika eller rosmarin.