Publicerad: 7/15/2014
Vegankost med bra fetter kan minska risken för hjärtsjukdom
En kolhydratfattig vegankost med omättade fetter ger fördelar för vikten och hjärtat.
 
Vegankost med bra fetter kan minska risken för hjärtsjukdom

Kolhydratfattiga dieter kan underlätta viktminskning, men de flesta kolhydratfattiga dieterna förespråkar intag av animaliskt protein och fett. Genom att byta dessa mot vegetabiliskt protein och oljor kan man minska risken för hjärtsjukdomar visr en studie som publicerats i British Medical Journal Open.
 
Studien visar att deltagare som åt enligt low carb vegandieten minskade det dåliga kolesterolet med 10 procent samtidigt som de gick ner i snitt närmare 2 kg mer än de som åt enligt en fettsnål diet under sex månader.
 
Deltagarna fick listor med exempel på livsmedel och mängder. Man krävde inte att de åt fasta måltider utan deltagarna kunde välja fritt och byta ut livsmedel inom alternativen. På så sätt kunde man anpassa kosten efter sin personliga smak, vilket kan göra det lättare att följa en diet.
 
De 23 deltagarna som fullföljde programmet åt cirka 60 procent av sitt ordinarie kaloribehov per dag under sex månader. Energifördelningen som rekommenderades var 26 procent kolhydrater, 31 procent protein och 43 procent fett.
 
Kolhydratkällorna var främst fiberrik mat som havre och korn och grönsaker med mindre stärkelse som till exempel okra och aubergine. Proteiner kom från soja, grönsaker, nötter och spannmål. Fettet baserades på nötter, vegetabiliska oljor och avokado.