Publicerad: 2018-03-24
Nötter är bra för blodsocker och blodfetter
Genom att lägga till nötter till kosten kan du minska risken för hjärtsjukdom, diabetes och stroke.
 
Nötter är bra för blodsocker och blodfetter

Två kanadensiska studier bekräftar att det är nyttigt att äta nötter regelbundet.
 
Forskarna har gått igenom 2000 vetenskapligt publicerade studier om sambandet mellan nötter och metabola syndromet.
 
Metabola syndromet är en grupp faktorer som ökar risken för hjärtsjukdom, diabetes och stroke. Om man har tre av följande symtom anses man ha metabolt syndrom höga triglycerider, högt blodtryck, låga nivåer av det goda kolesterolet, högt blodsocker och bukfetma.
 
Forskargruppen fann att de största minskningarna av triglycerider och blodsocker fanns hos de som ersatte raffinerade kolhydrater med trädnötter, snarare än mättat fett. Man fann inte någon negativ inverkan på andra riskfaktorer för metabolt syndrom eller viktökning, trots att nötter innehåller mycket kalorier. Nötter har en hög fetthalt av omättat fett.
 
Till begreppet trädnötter hör mandel, paranötter, cashewnötter, kastanjer, kokosnötter, hasselnötter, pekannötter, macadamianötter, valnötter, pinjenötter och pistagenötter. Jordnötter hör inte hit eftersom de är en baljväxt.
 
En lagom dos enligt forskarna är att äta 30-50 gram trädnötter per dag. De kan ätas som mellanmål eller ersätta animaliskt fett och raffinerade kolhydrater.