Publicerad: 2018-03-18
Sötpotatis ger mer än vitaminer
Om du inte provat sötpotatis ännu, så är det dags. Den innehåller många nyttigheter och dessutom är den fantastiskt god. Prova att ångkoka, ugnsbaka eller gör en soppa.
 
Sötpotatis ger mer än vitaminer

Sötpotatis är full av antioxidanter i form av vitaminerna C och E, mineralen zink och betakaroten som i kroppen omvandlas till vitamin A.
 
Det höga innehållet av antioxidanter kan ge skydd mot sjukdomar som cancer, hjärtsjukdomar och stroke.
 
I Sverige är den orange sötpotatisen vanligast i livsmedelsbutiken. Men det finns fler än 400 olika varianter och flera olika färger. Sötpotatis har ätits i flera tusen år och anses vara en av våra äldsta rotfrukter. Den kommer ursprungligen från Central- och Sydamerika. När du ska handla ska du välja sötpotatis som är fast och utan mjuka fläckar eller sprickor.
 
Bra för huden
Ju mer orange färg sötpotatisen har desto mer betakaroten innehåller den. Betakaroten är bra för huden, ögonen, lungorna och tillsammans med C-vitaminet även för immunsystemet.
 
Sötpotatis smakar sött till skillnad från vanlig potatis. Sötman kommer från sockerarter som frigörs långsamt. Sötpotatis har till skillnad från vanlig potatis ett lågt glykemiskt index. Det betyder att sockret tas upp långsammare i kroppen vilket är bra för alla, men särskilt för diabetiker.
 
Innehållet av E-vitamin gör att den är bra även för hudåkommor som eksem och psoriasis. Antioxidanterna i sötpotatis bidrar även till att stimulera blodcirkulationen och påskynda sårläkning samt ger skydd mot cellskador.
 
Sötpotatisens innehåll av C-vitamin är bra för huden. Dels skyddar antioxidanten mot fria radikaler som annars kan åldra huden i förtid och dels bidrar den till bildandet av kollagen. Kollagen håller huden frisk, spänstig och motverkar rynkor i förtid.
 
Andra nyttigheter i sötpotatisen
Sötpotatis innehåller även fytokemikalier som till exempel quercetin och klorogensyra. Dessa har inom forskning visat sig kunna bekämpa cancer. Utöver dessa innehåller sötpotatis även karotenoider som kan stärka immunförsvaret att bekämpa bland annat virus.
 
Sötpotatis innehåller också protein och flera mineraler som till exempel kalcium, magnesium, kalium och fosfor. Dessa bidrar på olika sätt till att bygga upp skelett, tänder och blodkroppar.
 
Mineralerna är även bra för nervsystem, njurar, hjärta, muskler och blodtrycket. Ett annat ämne i sötpotatis är kolin. Det är ett viktigt näringsämne som bidrar till muskelrörelser, sömn, inlärning och minne. Kolin bidrar även till att bibehålla strukturen i cellmembranen, underlättar fettomsättningen och överföringen av nervimpulser samt kan minska kronisk inflammation.