Publicerad: 2017-09-07
Träning minskar risken för diabetes typ 2
En dansk studie visar att kvinnor som regelbundet tränar styrketräning kan minska risken för diabetes typ 2 med 30-40 procent.
 
Träning minskar risken för diabetes typ 2

Studien bygger på data från 100.000 kvinnliga sjuksköterskor i åldern 36-81 år.
 
Forskarna kom fram till att risken för diabetes typ 2 minskar med 30-40 procent för de kvinnor som tränar minst 150 minuter styrketräning per vecka jämfört med de som inte tränar styrketräning.
 
I en tidigare studie såg forskarna att även män som ägnar sig åt styrketräning löper minskad risk för diabetes typ 2.
 
Även yoga gav liknande effekt och forskarna menar att yoga är bra för att öka och bibehålla muskelstyrka och uthållighet.
 
Den allra bästa effekten får man, enligt forskarna, om man kombinerar styrketräning med konditionsträning. Det kan till exempel handla om simning och löpning under 2,5 timme per vecka och styrketräning minst en timme per vecka.
 
Denna kombination, med kondition och styrketräning, minskar risken för diabetes typ 2 med 60-70 procent enligt forskarna.
 
Källa: Muscle Strengthening and Conditioning Activities and Risk of Type 2 Diabetes: A Prospective Study in Two Cohorts of US Women. PLoS Med 11(1): e1001587 doi:10.1371/journal.pmed.1001587