Publicerad: 2018-05-19
Lev frisk länge som i de blå zonerna
Det pratas om blå zoner där människor lever längre och friskare än på andra platser. Vilka är dom och vad är hemligheterna?
 
Lev frisk länge som i de blå zonerna

Fotograf:
Annethe Åhrberg

Det finns fem blå zoner och gemensamt för dessa är att invånarna är markant mer hälsosamma och lever betydligt längre än på andra ställen på jorden.
 
De blå zonerna, som fått sitt namn efter att ett gäng forskare ringat in dessa extraordinära områden med blått bläck, är fem områden som är spännande förebilder när det kommer till att leva på ett sätt som gagnar både livslängd och kvalit้.
 
De fem ställen som utmärker sig är Ikaria, Grekland, Okiniawa, Japan, Sardinien, Italien, Loma Linda, Kalifornien och Nicoya halvön, Costa Rica. Dessa har invånare som lurat ut hemligheten till att leva dynamiskt och länge.
 
Deras fokus på helheten och att leva ett naturligt aktivt och njutningsfullt liv, har gjort att västvärlden nu vänt sina nyfikna blickar mot dessa områden, också vi vill leva länge och ha roligt på vägen.
 
Just nu råder en stark hälsotrend vilken innebär att man inte bara fokuserar på den egna dieten och träningsrutinen, utan även miljön runt omkring. Det blir allt mer naturligt att en del av att ta hand om sig själv även innebär det som rör andra. Vi lobbar för flera hälsosamma restauranger, bättre cykel- och gångvägar, fler möjligheter till återhämtning som ett yogarum på jobbet, och starkt engagemang i miljö- och rättvisefrågor.
 
I en mycket omfattande studie med 3,4 miljoner deltagare, utförd av Birmingham Young University, kunde man konstatera att ensamhet är lika stor bidragande faktor till för tidig död, som fetma och rökning.
 
I de blå zonerna kretsar är tonen en helt annan. Mycket av livet kretsar runt sociala sammanhang som ett självklart inslag för välbefinnande. Man investerar tid och energi i sina barn, tar hand om mor- och farföräldrar och många har en och samma livspartner genom hela livet. Och att barnen ofta har nära band till sina mor- och farföräldrar kan vara en bidragande orsak till att de är mindre sjukdomsdrabbade.
 
Gemensamt för dessa fem platser på jorden är också att de har en enastående natur, med azurblått vatten, rik växtlighet, och varierat landskap som i all sin skönhet också erbjuder optimala förhållanden för näringsrik odling.
 
Och det är inte för inte som Sardinien är en välbesökt semesterö dit gärna Gwyneth Paltrow, Steven Spielberg och Hedi Klum åker.
 
The Power of nine
Så kan du skapa ditt egna blå liv
 
• Röra dig mer: ställ bilen och ta istället cykeln till jobbet och välj gärna en promenad som avslappning.
• Syfte: lev på ett sätt som känns meningsfullt.
• Sakta ner: hantera stress dagligen genom till exempel en tupplur eller meditation.
• 80 procents regeln: ät dig 80 % mätt, inte mer.
• Växtrikt: bönor och linser är basen för de flesta 100-åringar i de blå zonerna.
• Vin: måttligt men regelbundet.
• Likasinnade: tillbringa tid med människor som också vill leva på ett hållbart och uppbyggande sätt.
• Gemenskap: endast 5 av 263 hundraåringar tillhörde inte någon typ av tro baserad gemenskap.
• Familjen: att visa mycket kärlek till sin familj, både sin partner, sina barn och sina föräldrar har visat sig spela stor roll för välbefinnandet.
 
Att leva ett liv som är baserat på de blå zonerna behöver inte alls vara krångligt eller omöjligt på våra breddgrader. Med smart mat som till stor del är medelhavskost, motion, anti-stress rutiner och gemenskap, har vi alla möjligheter att sälla oss till den långt levande skaran.
Fakta:
Fem från de fem:
 
Ikaria: Potatis
Kan enligt nya studier, sänka blodtrycket, förebygga inflammationer och bekämpa diabetes.
 
Okinawa: Gurkmeja
ฤr mycket antiinflammatorisk och tas med peppar som ökar kroppens upptagningsförmåga med 1000 ggr.
 
Sardinien: Get-och fårmjölk.
Sänker bland annat dåligt kolesterol och är rik på zink och selen, viktiga för ett välfungerande immunsystem.
 
Loma Linda: Avokado
Innehåller 30 procent mer kalium än en banan och kan reducera risken för stroke.
 
Nicoya halvön: Svarta bönor
Innehåller mer antioxidanter än någon annan böna.
 
Som regel äter ingen i de blå zonerna ensam, stående eller med ena handen på ratten...
De äter tillsammans ibland i tre, fyra timmar och njuter av måltiden de odlat, förberett och lagat.